Ramshoorn

Ds. C.J. Overeem / Geen reacties

Vraag

In een Bijbelstudieboekje kom ik de vraag tegen waar de functionering van de ramshorens is ingesteld? Ik ben aan het zoeken gegaan in de Bijbel en ben uitgekomen bij Exodus19:13.

1. Is de functionering van de ramshorens inderdaad bij de berg Sinaï (Ex. 19:13) ingesteld?

2. Wie blaast er op de ramshoorn in Exodus 19:13? Of hoort men alleen het geluid (zorgt God daarvoor)?

Antwoord

Bedankt voor deze vraag over de ramshoorn. Ik trek het maar even wat breder in mijn antwoord, want de sjofar zoals die in het Hebreeuws genoemd wordt en bij ons ook wel bekend is als de bazuin is inderdaad meestal een ramshoorn, maar het mag ook de hoorn van een steenbok of een gazelle zijn. Echter nooit de hoorn van een rund, omdat dat herinnering oproept aan de zonde met het gouden kalf.

Maar waaraan herinnert die ramshoorn dan? Aan de ram uit Genesis 22, die in plaats van Izak geofferd werd. Het is dit gedeelte dat ook gelezen wordt op de joodse Nieuwjaarsdag, als in de synagoge op de ramshoorn geblazen wordt (op grond van het gebod van God in Leviticus 23: 23-25).
In de rabbijnse literatuur wordt daarover het volgende gezegd (Pirke de-Rabbi Eliëzer 31): “Rabbi Chanina ben Dosa zei: Van die ram, die geschapen was in de schemering, ging niets verloren... De linkerhoorn van de ram werd door Hem geblazen op Sinaï, zoals geschreven staat: Wanneer men op de ramshoorn de toon aanhoudt” (Jozua 6:5). De rechterhoorn, die groter is dan de linker-, is voorbestemd om geblazen te worden in de toekomstige wereld, zoals geschreven is: En het zal te dien dage geschieden dat er op een grote bazuin geblazen zal worden (Jesaja 27:13) en En de Eeuwige zal koning worden over de gehele aarde” (Zacharia 14:9).

Hierin wordt dus verwezen naar de eerste keer dat de HEERE Zelf het geluid van de ramshoorn laat klinken. Inderdaad, zoals aangegeven in de vraag, in Exodus 19, waar we lezen dat het volk onderaan de berg stond toen de HEERE de wet gaf. Op de joodse Nieuwjaarsdag staat het volk erbij stil dat God hen beoordeelt naar de maatstaf van Zijn wet. In de overtuiging dat Hij beoordeelt wat Hij het volgende jaar gaat geven of juist onthouden. Mooi dat juist dan Genesis 22 gelezen wordt, waardoor ze herinnerd worden aan het geloof van Abraham en dat God het leven van de mens wil en niet Zijn dood. Juist de ram doet denken aan de plaatsvervanging. Izak hoeft niet te sterven, de ram wordt geofferd in Zijn plaats.  Zoals Jezus Christus, letterlijk met Zijn hoofd tussen de doorns (!), het offer is waarin God Zelf heeft voorzien.

Maar het bovenstaande citaat verwijst ook naar de tweede keer dat de HEERE Zelf het geluid van de ramshoorn zal laten klinken. In Mattheus 24: 31 wordt het verbonden aan het oordeel van de Zoon des Mensen: “En Hij zal Zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenbrengen uit de vier windstreken, van het ene uiterste van de hemelen tot het andere uiterste ervan.” We lezen er ook van in Zacharia 9:14, 16: “De HEERE zal boven hen verschijnen: als een bliksem zal Zijn pijl uitschieten. De Heere HEERE zal op de bazuin blazen, en Hij zal optrekken in zuiderstormen. Op die dag zal de HEERE, hun God, hen verlossen, als de kudde van Zijn volk, want als edelstenen in een diadeem zullen zij schitteren in Zijn land.”

Eens liet God Zijn ramshoorn klinken op de Sinaï, waar Hij Zich openbaarde in donder en bliksem, in Zijn heiligheid en gerechtigheid – maar ook om met Zijn volk een eeuwig verbond aan te gaan. Eens zal God opnieuw Zijn hemelse ramshoorn laten klinken en wel om Zijn verbond met Zijn volk te hernieuwen en alle beloften aan dat volk definitief in vervulling te laten gaan.

Eens, als de bazuinen klinken,
uit de hoogte, links en rechts,
duizend stemmen ons omringen,
ja en amen wordt gezegd,
rest er niets meer dan te zingen,
Heer, dan is Uw pleit beslecht!

Ds. C. J. Overeem