Buitenlandse traditie afgewezen als afgodisch

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Mij werd gevraagd om mee te doen met een buitenlandse traditie. Je zou dan in bad gaan met een soort riet/lang gras, om daardoor bescherming te krijgen... Ik heb het afgewezen, maar nu zijn zij niet blij hiermee. Heb ik fout gehandeld? Wat had ik moeten doen, of wat moeten zeggen? Had ik in bad kunnen gaan met dat riet/gras alleen om de traditie?

Ik zou graag een antwoord willen krijgen van iemand die als zendeling heeft gewerkt die dus weet hoe het in een ander land leeft. Stel ik dan een andere god voor God, of  is traditie niet erg...? Hoe moet ik handelen als christen?

Antwoord

Andere culturen en tradities moeten we altijd proberen te respecteren. Het is ook verrijkend om andere culturen mee te maken en soms ervaar je dan hoe de Nederlandse samenleving op bepaalde punten arm geworden is. De uitdaging is echter om ook in andere culturen te onderscheiden wat goed en wat zondig is. In de Latijns-Amerikaanse cultuur is sport/voetbal bijvoorbeeld een erg belangrijk element in de samenleving, als bezoeker kun en moet je daar dan ook niet aan voorbijgaan. Dat betekent echter niet dat we net als de Latinos alle belangrijke wedstrijden moeten volgen. Het is daarom altijd onze opgave om andere culturen en tradities te respecteren zolang ze niet in strijd zijn met Gods Woord.

In jouw geval was dat laatste blijkbaar het geval. De mensen stelden hun verwachting/bescherming op iets anders dan Gods Woord ons leert. In dat geval kun, mag en moet je dat ook aangeven naar de mensen toe, bijvoorbeeld: “Wat interessant dat jullie deze traditie hebben, weet je, als ik bescherming nodig heb, weet ik dat de God van de Bijbel me helpen wil”. Het is niet altijd makkelijk om een en ander eenvoudig duidelijk te maken, maar wel belangrijk. En wie weet, krijg je daardoor contacten en mogelijkheden om mensen met de echte Schepper en Beschermer van hemel en aarde in aanraking te brengen!