Onderzoeken van lichaam

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Geachte mevrouw Hoek. Kun je het onderzoeken van je eigen lichaam en het onderzoeken van het lichaam van je broertje als kinderen onder elkaar zien als incest, wanneer dit gaat om de leeftijd van ongeveer 10 en 5 jaar? Aan de ene kant valt te denken aan onschuldig gedrag, maar toch komt er naar vele jaren een schuldgevoel boven. Het is de vraag of het broertje het nog weet en is het dan verstandig om alsnog erover te beginnen tegen hem?

Antwoord

Kinderen hebben een natuurlijke nieuwsgierigheid en op een gegeven moment gaan ook de geslachtelijke verschillen opvallen, dat zie je bijvoorbeeld als broertjes en zusjes met elkaar in bad gaan. Dat is heel natuurlijk, iets wat niets heeft te maken met erotische, seksuele prikkeling of iets dergelijks. Op de leeftijd van 10 en 5 jaar moet je het toch meer als een onschuldig iets zien, hoewel ik me op zich best wel kan voorstellen dat je daar op oudere leeftijd nog wel eens aan moet terugdenken.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksuele voorlichting