Vriend heeft last van negatieve gedachten

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend heeft regelmatig last van negatieve gedachten. Af en toe denk ik dat hij aan een depressie lijdt. Hoe kan ik hiermee om gaan? Dit vind ik namelijk erg moeilijk. Ik hoop dat u me verder kunt helpen.

Antwoord

Het is moeilijk om in te schatten wat jij onder negatieve gedachten verstaat. Gaat het over zijn zelfbeeld of over anderen waar hij negatief over denkt? Of denkt hij negatief t.a.v. jou. Of over het leven in het algemeen? Wat wel zeker is, dat het negatieve niet gevoed moet worden, maar afgebroken door veel gebed en door er over te blijven praten met elkaar! Als je ook maar iets het gevoel hebt dat het je te veel wordt of dat het te complex voor je wordt, zoek dan samen professionele hulp en laat je door hen voorlichten en eventueel ook helpen. Want negatieve gevoelens en gedachten moeten in een relatie uit de weg worden geruimd. En als iemand zegt, dat het soms ook wel eens afhankelijker maakt en juist dichter bij God kan brengen dan kan ik dat wel beamen, maar dan nog wil de Heere jullie samen op die weg plaatsen en ook andere mensen de gaven geven om jullie en dichter bij elkaar en dichter bij de Heere te brengen. Zoek hulp en neem die stap en ga dit leerproces met elkaar in en aan!

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

depressiefpsychologie