Niet gelukkig in een relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. Zijn symptomen die u beschrijft tekenen dat je niet gelukkig bent in een relatie? Ik voel me met regelmaat verdrietig, teleurgesteld boos of gekwetst. Zit het dan niet goed? N.a.v. citaat: "Waarmee ik bedoel dat je het geluk zoekt van de ander waardoor je zelf ook gelukkig wordt! Pijn doen is daarbij niet letterlijk iemand verwonden. Maar een gevoel van verdriet, teleurstelling, boosheid of gekwetst zijn, afwijzing dat jezelf ervaart en dat de ander -op de duur- ook zo gaat voelen (een níét-gelukkig zijn en niet gelukkig máken)."

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het citaat dat je aanhaalt is geschreven naar aanleiding van een bepaalde persoonlijke vraag met een geheel eigen situatie. Of dat -één op één- op jouw leven van toepassing is, kan ik niet beoordelen. Bedenk maar eens, dat wanneer ik een verhaal schrijf over een-dier-met-vier-poten-en-een-staart, dat nog niet zomaar betekent dat het over een hond gaat, laat staan dat ik iets zeg over mijn eigen hondje! Hoewel dat lieve beest wel degelijk vier poten en een staart heeft. Nu heb je inmiddels waarschijnlijk al in gedachten een voorstelling gemaakt van hoe mijn hond er uit ziet. Maar je wéét het nog lang niet. Want je hebt geen idee van ras, kleur, enzovoort! Snap je wat ik bedoel te zeggen?

Iedere vraag én ieder antwoord horen bij elkaar. Natuurlijk gebruik ik daarbij ook wel algemene waarheden! Want bij liefhebben hóórt gelukkig willen maken! Geluk is echter wél een heel relatief begrip. De één ervaart mensen en/of gebeurtenissen heel anders dan de ander. Als ik boos ben of teleurgesteld, verdrietig of gekwetst, heeft dat meestal met mijzelf te maken en met de verwachting die ik van iemand of van iets koester. Dat zal bij jou waarschijnlijk niet anders zijn. Het is dus zaak om bij jezelf na te gaan waar je gevoelens vandaan komen en waar je er mee naar toe wilt!

Zomaar een antwoord op jezelf betrekken is altijd min of meer gevaarlijk, tenzij je je precies in de situatie herkent (en misschien heb je zelf wel de vraag gesteld waar dit mijn antwoord op was...).

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

ongelukkig