(...) is het normaal dat je als meisje van 16 jaar de dominee ziet als je vader?...

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik heb misschien een beetje een vreemde vraag. Al ongeveer een jaar loop ik rond met een onbestemd gevoel. Ik weet niet wat ik ermee aan moet en of God hiermee een bepaalde bedoeling heeft. Mijn vraag is: is het normaal dat je als meisje van 16 jaar de dominee ziet als je vader? Niet je echte vader natuurlijk, maar je fantaseert er op los hoe het zal zijn als de dominee je vader is, want dat lijkt je erg leuk.

Antwoord

Beste jongere,

Je vraagt: Is het normaal dat je als meisje van 16 jaar de dominee ziet als je vader? Dat lijkt je leuk. Ik ben ook dominee. Ons gezin telt vier jongens en drie meisjes. Ze zeggen dat het niet altijd leuk is, als je vader dominee is. Je kunt dat erg idealiseren. Een dominee is ook gewoon een vader; je bent ook gewoon mens met alle fouten en gebreken. Het is goed bij de werkelijkheid te leven!

Om op je vraag terug te komen; ik zou er voor zichtig mee zijn. Fantasie, daar moet je toch wat mee uitkijken. Pas bijvoorbeeld op dat je niet verliefd wordt op je dominee.

Zeker is het goed om zorgvuldig te letten op het Woord van de Heere; goed te luisteren naar de preek. Dat is Gods boodschap voor de gemeente. Daar mag je een dominee wel in waarderen natuurlijk. Maar daar moet het dan wel bij blijven.

Van harte Gods nabijheid toegewenst,
Familie H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

psychologie