Wanneer beginnen met voorlichten over seksualiteit

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Je moet jong beginnen met voorlichten over seksualiteit. Maar wanneer is je kind hieraan toe? Als je menigmaal bent begonnen, maar ze wegloopt en iets anders gaat doen en zegt dat ze het niet hoeft te weten en ze er later zelf wel achter komt en dat het helemaal niet aan de orde hoeft te komen zolang ze geen vriend heeft (ze is 12), moet ik het dan maar niet forceren?

Antwoord

Beste ouder,

Lastig is opvoeden toch! Het blijft zoeken voor een ouder, dat merk ik in ons eigen gezin en in mijn praktijk, naar de goede manier. Ieder kind is anders en iedere ouder ook. Wat me in je vraag trof was hoe goed je het probeert te doen, misschien wel zo goed dat het je dochter beklemt. Het feit dat ze wegloopt wanneer je begint over seksualiteit geeft inderdaad aan dat ze het niet wil of kan "horen". Sluit daar zeker bij aan, het is haar grens en zeker op het gebied van seksualiteit is het belangrijk dat je dit respecteert.

In alle eerlijkheid vroeg ik me af of ze ook wegloopt bij andere "moeilijke" onderwerpen. Het kan een teken zijn dat je dochter in de pubertijd is of begint te komen. Tijdens de pubertijd vindt onder andere de omslag plaats dat een kind zich meer en meer richt op leeftijdsgenoten en (h)erkenning zoekt bij anderen in plaats van bij "eigen". Je kunt je dus afvragen of het wel het goede tijdstip is voor voorlichting.

Hoe is het tot nu toe gegaan? Heeft ze op jongere leeftijd zelf vragen gesteld? Bij de meeste kinderen is er sprake van een nieuwsgierige fase waarin ze vragen stellen. Hoe zijn jullie daarmee om gegaan?
Wat weet ze wel? Het is wel belangrijk dat jullie dochter wanneer ze nu, of binnenkort, gaat menstrueren weet wat er met haar eigen lichaam gebeurt.

Vanuit deskundigen wordt er aangeraden om het "technische" verhaal rond seksualiteit, dus de verschillen tussen man en vrouw maar ook het thema gemeenschap en bevruchting, voor de pubertijd uit te leggen, uiteraard op leeftijdsniveau. In de pubertijd, of daarna, kun je dan meer aansluiten bij de emotionele belevingskant rond seksualiteit. Het is wel erg belangrijk dat je je eigen seksualiteitsbeleving niet als norm stelt. Ik bedoel dan niet de norm die vanuit de Bijbel ons wordt aangereikt maar je eigen emoties rond dit thema. Sluit altijd aan bij waar je kind mee komt en volg dat. Adviseer open en duidelijk hoe je erover denkt maar geef haar wel de ruimte om een eigen mening te vormen.

Wanneer je dochter aangeeft het allemaal wel te weten dan zou je haar kunnen uitnodigen om jullie uit te leggen wat ze wel weet en daarbij aansluiten. Wanneer ze volhoudt dan denk ik dat het vooral van belang is dat je haar uitlegt dat jullie, als ouder, altijd hierover willen praten maar dat zij het zelf moet aangeven wanneer ze daar behoefte aan heeft. Leg het maar bij haar.

Ze lijkt het nu zat te zijn dat er regelmatig aan haar gevraagd wordt. Ik zou je in ieder geval aanraden om het thema seksualiteit niet op te dringen. Het lijkt me niet goed voor haar wanneer ze zich verplicht voelt om over wat dan ook voor moeilijk onderwerp te praten als ze duidelijk aangeeft dat ze niet wil. Wel kun je aan haar vragen of ze het fijn zou vinden om hier een aantal boekjes over te lezen. Wellicht is dat voor haar "veiliger" dan erover praten met haar ouders. Je kunt goede boeken over dit thema zoeken in de bibliotheek of (evangelische) boekhandel.

Ik wens je veel succes en vooral veel wijsheid en liefde.

Groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

seksuele voorlichting