(...) Het ergste is eigenlijk dat ik zelf ook zo slecht ben en al op mijn huweli...

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik voel mezelf een bedrieger, hoogmoedig, schijnheilig. Ik heb onlangs iemand helpen verdedigen met een negatief standpunt over seksueel getinte films. Andere vonden dat geen probleem. Zo gaat dat tegenwoordig nu eenmaal, zeiden ze. Het ergste is eigenlijk dat ik zelf ook zo slecht ben en al op mijn huwelijk heb vooruit gegrepen, enz. Wat kan ik nu het beste doen? Nu en wanneer zo'n situatie zich weer voordoet? Mezelf buiten de discussie houden? Of zeggen waar het op staat? ...Maar dan ben ik zo schijnheilig.

Antwoord

Beste vriend,

Het is een goede zaak dat je je voelt zoals je het beschrijft. Want het klopt natuurlijk van geen kant als we ons verontwaardigd tonen over dingen bij anderen die we zelf doen. Paulus zegt: “Gij die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen” (Rom.2:1). Zie het maar als een vingerwijzing van God, dat je in dat soort discussies betrokken wordt. Het bepaalt je bij de eenheid in leer en leven, die de Heere van ons vraagt. Kenmerk van de Farizeeën in de Bijbeltijd was dat ze zich vroom voor deden, maar ondertussen "de kat in het donker knepen." En de apostel Jacobus zegt: "Een dubbelhartig man is ongestadig in al zijn wegen". We kunnen dat ook toepassen op de  "dubbele moraal" ten aanzien van de seksualiteit.

Wat  staat jou te doen? Allereerst met berouw tot God gaan en vragen om reiniging door Christus' bloed. “Die zijn overtredingen bedekt, die zal niet voorspoedig zijn,maar die ze belijdt en laat, die zal barmhartigheid verkrijgen” (Spreuken 28:13). Dat geeft vrede in je hart, maar ook strijd,strijd tegen de concrete zonden in je leven. Je buiten de discussies houden zou vragen oproepen. Als christen ben je ook niet geroepen om de vuile was buiten te hangen. Bovendien, in de door jou genoemde discussies gaat het er allereerst om wat Gods Woord daarover zegt en van ons vraagt. Dat blijft staan, ook al zouden alle gesprekspartners daar zelf niet aan voldoen. Trouwens als je elkaar slechts kunt vermanen over zonden die je zelf nooit hebt gedaan, dan zal er denk ik weinig meer vermaand en gecorrigeerd kunnen worden.

Wel vraagt dat bekering, ook heel concreet, nl. dat je je in de praktijk zelf distantieert van dat soort films. Dat je met je vriendin/vriendin, verloofde samen God om vergeving vraagt en om kracht zodat je Hem geen verdriet meer doet. Dat je afspreekt geen gemeenschap meer te hebben voor jullie getrouwd zijn. Ik begrijp best dat stoppen bepaald niet eenvoudig is, het seksuele is een sterke drift in een mensenleven, maar  het is wel opdracht om met die mooie scheppingsgave op een Bijbelse en dus zegenrijke manier om te gaan. Bidt veel om de kracht van de Heilige Geest, om te strijden tegen wat verkeerd is. Want de Geest begeert tegen het vlees, zegt Paulus in Galaten 5. Lees ook eens het tweede deel van Efeze 4 over het afleggen van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens. Ook zou ik je willen adviseren zo snel mogelijk te gaan trouwen.

Christen-zijn gaat gepaard met vallen en opstaan. Vandaar dat Luther zei: Het is een christen worden en niet een christen zijn. "En als wij soms uit zwakheid in zonde vallen, zo moeten we aan Gods genade niet vertwijfelen en ook niet in de zonde blijven liggen, aangezien we een eeuwige verbond der genade met God hebben" (zie het klassieke Doopformulier).

Zonden uit het verleden hoeven je niet monddood te maken in de discussie. Als je er mee breekt, er tegen strijd, zul je merken dat je met vreugde deel kunt nemen aan dit soort discussies. Wel maakt het je bescheiden, je zult niet meer zo hard oordelen over hen die in deze zonden vallen. Dat is dan, hoe vreemd het misschien ook klinkt de "winst" dat je zelf in de fout ging. Maar de heilzame normen van Gods Woord moet je in de discussie nooit laten vallen, want die gelden voor alle tijden.

Tenslotte, Gods genade is zo groot dat Hij zelfs bedriegers, hoogmoedige en schijnheilige mensen op het gebed genade wil schenken. Omdat er Een geweest is in wiens mond( en leven) geen bedrog is gevonden. Leef je uit Hem?

Hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren