Borstvergroting laten doen

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Ik ben een volwassen vrouw. Getrouwd, kinderen. Heb altijd kleine borsten gehad. Jaren gedacht aan een borstvergroting. Veel informatie opgevraagd en we (samen met mijn man) er vaak over gesproken. "Ons geheimpje". Ik ben reuze blij met het uiteindelijke resultaat, maar begin me steeds meer af te vragen, of dit qua geloof echt verkeerd is/was. Mag het wel? Kan het als christen? Of moet ik ik de plantaten weer laten verwijderen?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

11 reacties
Daniel
Nergens staat in de bijbel dat een borstvergroting niet zou mogen zoals het duidelijk in de url staat.

Er staat ook nergens een advertentie in de bijbel zoals: 'Mooie, volle lippen geven uw gezicht een warme en sensuele uitstraling. Omdat dat helaas niet iedereen van nature is gegeven geven wij voor u een injectable behandeling bla bla'.
Dus dat mag (kort door de bocht) bijbels gezien wel.

Maar dan mag alles wat niet in de bijbel verboden wordt, eenvoudig omdat zoiets toen nog niet bestond.
Iedereen moet zelf bepalen wat noodzakelijk is, zeker bij misvorming en schade door een ongeval.

Mijn vrouw heeft kleine borsten, geen filmsterlippen en ik vind haar een schoonheid, haar natuurlijke ranke figuur en vooral haar stralende lach doen me iedere keer voelen dat ik van haar hou en maken me blij dat ik zo'n mooie vrouw mijn vrouw mag noemen. Het geluk is ook trots naast haar lopen op weg naar de visboer of waar dan ook heen. Dat heeft niets met grote borsten te maken.

Maar als iemand heel gelukkig wordt van een borstvergroting, het mag dus wel.
Als mijn vrouw maar blijft zoals ze is.
Ineke
Het eerste wat bij mij opkomt na het lezen van je vraag is het volgende: je hebt er vaak over gesproken en nooit gedacht of het verantwoord was? Was het noodzakelijk? Persoonlijk vind ik het laten snijden in een gezond lichaam om je te verfraaien nou geen noodzaak!
Je kunt immers met een goed passend behaatje ook een mooi resultaat krijgen.

Denk eens aan alle vrouwen die borstkanker hebben of zij die hun borsten daardoor moesten missen.....dat is wel even wat anders!
Jammer dat vrouwen hun eigenwaarde laten bepalen door de grootte van hun borsten....het is iets van het totaal plaatje.
Je lichaam is een tempel door God geschapen denk dat dat genoeg zegt!
twijfelaar
Lijkt me persoonlijk, iets wat je zelf beslist en verantwoord voor jezelf. Ik zou ze zeker niet laten verwijderen, weer al die risico's. Bovendien ben je er blij mee volgens mij.
Samanthi
Ik heb eens een gevangenispredikant gehoord, die had een gewezen gevangene aanbevolen bij een kerkelijke gemeente, hij kreeg de vraag: hij heeft toch niet van die tatoo? waarop de dominee antwoordde,"dacht je dat die er in de gevangenis afgevallen zijn.

Hier dacht ik meteen aan toen ik de vraag las, je kunt ze gewoon laten zitten.
Justinus
Wat een 'dwangmatige' redenering zit hier achter? Je laat toch ook de tandarts zijn/haar werk doen met als doel om een gezond (en fraai!!) gebit te hebben en te houden.
Als je een been breekt laat je die toch ook herstellen?
En Ineke: eigenwaarde wordt niet bepaald door de grootte van borsten als je dat echt denkt! Kan het me nauwelijks voorstellen. Of ga je af wat in de media door sommige 'sterren' wordt verkondigd? Niet doen, dat is betaalde prietpraat! Overigens: je opmerking "Je lichaam is een tempel door God geschapen denk dat dat genoeg zegt!" vind ik goedkoop en in feite een dooddoener!
De reactie van Daniel komt overeen met mijn idee hieromtrent!
Zusters
Lieve Reageerders....
Bedankt voor jullie reactie. Ik moet zeggen dat ik de reactie van Ineke wel begrijp. Ik weet natuurlijk niet wat voor geloofsovertuiging u heeft, maar ik ben zelf opgevoed in de gereformeerde gemeente. Ik weet hoe mensen daar tegen zulke situaties aankijken als het gaat om uiterlijk. Ik begrijp ook dat het een beetje dubbel kan zijn om in gezond vlees te snijden, dan wanneer er daadwerkelijk noodzaak is om dit te doen. De reacties van de andere geven me net dat zetje,waar ik ms naar zocht. Ik kon nergens vinden in de bijbel dat dit niet mocht. Ook de reactie van de predikant in een soort gelijke vraag,is me duidelijk,en geeft me rust. Bijbels gezien verantwoord..dat is wat me bezig hield..en jullie hebben me geholpen...dankjewel
Ineke
@justinus....nee ik ga niet af op bepaalde prietpraat zoals jij suggereert. Maar aangezien de focus in onze maatschappij heel erg op volmaaktheid ligt heb ik gereageerd.
Daarnaast kom ik in mijn werk veel jongeren tegen die daarom vastlopen....Willen perfect zijn en eruit zien zoals in de media voorgeschreven wordt.
Zouden wij dan niet terughoudend moeten zijn met bepaalde zaken? Zou het Gods bedoeling zijn dat de mens gaat sleutelen aan zijn/haar lichaam als het niet medisch noodzakelijk is?

@zusters Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.....(om maar in de termen te blijven)
En wat geloofsovertuiging betreft :denk niet dat het uitmaakt in welke kerk je opgroeid om deze mening te hebben.
Catherine
Een dergelijk antwoord is niet in de Bijbel te vinden, omdat het toen nog niet bestond. Ik vraag me altijd af bij zo'n vraag, zonder illustratie, hoe klein is klein dan?
Als er iets aan verandering onderhevig is bij een vrouw, zijn het wel haar borsten.
Tijdens zwangerschap, borstvoedingperiode, menopauze etc. fluctueert de maat. Bij sommige vrouwen scheelt dat 2 cupmaten.
Ook vraag ik me af, hoeveel gelukkiger word je er nu door, heb je de pijn en het geld voor iets dergelijks over? Vraagstelster wel en ze lijkt op zich gelukkiger te zijn na de ingreep, echter, het knaagt nu.
Terwijl het een persoonlijke afweging was en is.
Dus voor die ingreep kon niemand het afraden als je het zo graag wilt, maar na de operatie dus ook niet.
Ik hoop dat je veilige implantaten hebt en dat je echt blij wordt van het resultaat, ook op de lange termijn.
Justin
Zacht zou ik hier de vraag toe willen voegen: heeft dit niet alles te maken met de acceptatie van het lichaam dat God je gaf? Ik weet het, dat is moeilijk en ook deze vraag kun je bevragen. Maar ik denk als we de bijbel lezen dat we daaruit kunnen leren dat God ons heel graag met perfecte lichamen had geschapen. Na de zondeval kon dit niet meer. Toch is Hij nog steeds degene in Wie Zijn wijsheid wist welk lichaam je moest krijgen. Niet als straf overigens. Het doel daarvan? Hij wist dat het moeilijk voor je zou zijn. Hij heeft zelf alle moeite van de wereld al een keer doorstaan. Zijn doel is dat je daarom Hem zoekt. Omdat Hij je Maker is en omdat Hij graag wil dat je mét Hem leeft, tot Zijn eer. Maar omdat Hij het goed vindt dat je zo bent, mét kleine borsten, maakt het eigenlijk niet meer uit (als het ware) wat mensen of wat je er zelf van vindt. Als Hij het goed vindt.... dat kun je eigenlijk blij zijn! Ik kan het niet eens in woorden zeggen ;-)
Is dit een erg christelijk praatje? Vroeger zou ik zeggen van wel. Maar nu weet ik dat het mogelijk is om persoonlijk te leven met de Heere God en daarom kan ik niet anders als op deze manier de bijbel lezen.
balksplinter
Ik sluit me aan bij Ineke, Catherine en Justin. Zou mensen die nog voor het traject van borstvergroting staan het ook echt niet aanraden om de genoemde redenen. Maar de plantaten achteraf weer laten verwijderen lijkt me ook niet echt nodig. Leg alles gewoon aan God voor, ps 139:14 (berijmd 1773). Is het echt tot Gods eer dat je een lichaam wat je van Hem gekregen hebt veranderd omdat je dat zelf mooier vindt? @Justinus: De vergelijking met een gebroken been loopt wel heel erg mank in dit geval. Zie ook 1 petr 3. Laten we onze identiteit niet zoeken in ons uiterlijk, maar in Christus.
Antonia
Mag het wel? Mag het niet? Je twijfelt, als wat uit het geloof niet is, is al zonde. Hetzij dat je eet, drinkt een borstvergroting doet, doet het al ter eer van God. Beste vraagsteller, alleen uw geweten kan hier een antwoord op geven. En wat betreft het laten verwijderen van de plantaten, daar geldt hetzelfde voor.