(...) Maar ik ben ook bang voor de toekomst. Ik zou graag een vriend willen, maa...

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Na een verdrietige periode (een verbroken relatie na een aantal jaar) leerde ik een jongen kennen met wie het al snel klikte. Ik was daar erg dankbaar voor omdat ik eigenlijk niemand meer durfde te vertrouwen. Ik trok veel met hem op en besprak veel met hem. We kregen een relatie. Ik voelde me dankbaar en blij tot het moment dat hij mij misbruikte. Ik was er zelf bij, dat weet ik, maar ik heb dat nooit gewild! Ik heb er dan ook ontzettend veel spijt en verdriet van (gehad) en alles ook eerlijk aan de Heere voorgelegd. Dit alles maakte dat ik met hem niet verder kon. Hij vond het geen probleem, ik des te meer. Ik heb dan ook de relatie moeten verbreken. Opnieuw had ik een moeilijke periode, waaraan ik nu zelf ook schuldig was. Ik heb alles eerlijk aan de Heere kunnen vertellen en dat geeft me rust en zekerheid. Maar ik ben ook bang voor de toekomst. Ik zou graag een vriend willen, maar ben ik nu niet dusdanig ver gegaan dat dit niet meer mogelijk is?

Antwoord

Je hebt het nodige achter de rug met vorige relaties. Je laatste relatie heb je beëindigd, omdat je vriend het vertrouwen dat je hem gaf misbruikt heeft en verder me je gegaan is, dan dat je zelf wilde. En je zit eigenlijk een beetje met je toekomst. Twee vragen kunnen daarbij spelen: mag ik met God verder? En: mag ik met een andere vriend verder?

Mag ik met God verder? Uit wat je schrijft merk ik dat je alles wat er aan zonde en schuld kan liggen in je leven aan de Heere hebt mogen vertellen, en dat je mag vertrouwen dat Hij een vergevend God voor je is. Ik ben er dankbaar voor dat het zo ligt, en vanuit de Bijbel kan ik niet anders dan beamen dat de Heere zo voor ons wil zijn dat we van Hem een schone lei krijgen uitgereikt wanneer we alles bij Hem beleden hebben. Je mag het dus inderdaad zo zien dat je weer met God verder mag. Dat is niet op grond van jouw berouw of je serieuze voornemen om goed te leven zo, maar op grond van het volbrachte werk van Christus.

Mag ik met een andere vriend verder? Ook op die vraag mag het antwoord bevestigend zijn. Je bent je maagd-zijn verloren als slachtoffer vanwege het te ver gaan van je vriend, zonder dat je dat zelf eigenlijk wilde (hoewel je er zelf wel bij was, zoals je schrijft). Dan hoeft dat niet te betekenen dat jij nu aan hem gebonden bent en geen andere relatie zou mogen hebben. Het zal voor je eigen ontspannenheid met een vriend in een nieuwe relatie wel goed zijn als je, nadat je hem goed genoeg hebt leren kennen om van weerskanten te weten dat je met elkaar verder wilt, hem ook te vertellen dat je dit hebt meegemaakt.

Ondertussen heb je nu twee grote teleurstellingen achter de rug. Terwijl je eerst al haast niet meer iemand durfde vertrouwen, heb je dat nu waarschijnlijk ook. Ik zou je met het oog daarop een paar adviezen willen meegeven:

1. Zoek een relatie met een jongen met eenzelfde geestelijke achtergrond als jezelf.

2. Als je merkt dat je in elkaar geïnteresseerd bent en het komt op het punt dat er een relatie gaat ontstaan, maak dan zelf duidelijk dat je geen geslachtsgemeenschap voor het huwelijk wilt. Krijg je op dat punt geen instemming of medewerking, ga dan niet met hem verder.

3. Vraag God dagelijks of Hij je Leidsman wil wezen in alles, ook als het gaat over het aanknopen van een eventuele volgende relatie. En sta dan maar gerust met open vizier in het leven en heb verwachting voor je toekomst!

Het mooiste is en blijft het echter dat we als we het bij God mogen zoeken mogen weten: Hij is het die ons Zijne Vriendschap biedt. Met Hem mag je het redden, ook al blijf je desnoods je hele leven alleen.

Ds. A. de Lange, Oldebroek