Sprake van vreemdgaan

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Wat is precies vreemdgaan en wanneer is daar sprake van? Waar liggen de grenzen? Is bijvoorbeeld een andere vrouw 'mooi en knap' vinden al vreemd gaan?

Antwoord

Vreemdgaan is uiteraard dat iemand, die trouw in het huwelijk beloofd heeft, deze trouw schendt door omgang met een ander. Mij dunkt dat de grenzen liggen bij alles wat seksueel geladen is. Een andere vrouw "mooi of knap" vinden hoeft zeker niet altijd seksueel geladen te zijn. Je kunt het vinden zonder te begeren. Zodra het "begeren" wordt, is de aanwezigheid van overspel daar (Mattheüs 5 : 28).

Aanzien om te begeren is al zonde, zelfs al geef je aan de begeert niet met daden toe. Wij hebben tegen zo'n begeerte te strijden. Niet alleen in die zin, dat je ervoor waken moet begeerten niet ten uitvoer te leggen (op zich al heel wat, want begeerten leiden gemakkelijker tot daden dan wij denken) maar ook tegen de begeerte zelf, opdat die uit ons hart zal worden uitgebannen. De wortel van de zonde mag niet blijven zitten. Zaak van gebed en omgang met Christus!

Ds. J. L. Schreuders