(...) wat kan ik doen om de mening van mijn ouders te veranderen zodat ik toch o...

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Beste Ger. Gem.-dominee. Ik ben een meisje van 16 jaar en zit ook zelf in de Ger. Gem. Nu kregen wij thuis pas de kampfolder van Daniël en ik wilde ook graag op kamp met m’n vriendinnen. En ik wilde het zelf nog wel betalen ook. Maar het mocht niet van mijn ouders. En wel om deze reden: Ze willen het gewoon niet. Ze vinden dat ik alleen met hen op vakantie mag en niet zonder hen. Ik weet dat ik naar mijn ouders moet luisteren op grond van de Bijbel. Als ik dat niet doe dan zondig ik tegen God en dat wil ik niet. Maar zou de mening van mijn ouders op de een of andere manier beïnvloed kunnen worden, want hun mening is wel erg ouderwets, vind ik. Ze hebben volgens mij alleen zichzelf op het oog want ze zijn bang dat mij iets overkomt. Maar een Daniëlkamp is nota bene georganiseerd door onze kerk en zo veilig als wat. Dus daarom deze vraag: wat kan ik doen om de mening van mijn ouders te veranderen zodat ik toch op Daniëlkamp mag?

Antwoord

Beste vakantie-vriendin,

Het is niet eenvoudig om een antwoord op je vraag te geven. Om dat te kunnen moet ik weten wat de diepste motieven zijn van je vader en moeder om geen toestemming te geven voor het deelnemen aan een kamp van de Jeugdbond. Ongetwijfeld zullen ze die hebben, en inderdaad wordt van jou gehoorzaamheid gevraagd, ook als je ouders geen antwoord geven op de vraag “waarom niet”. Maar daar mag je natuurlijk wel naar vragen, en in het algemeen: het is altijd goed als ouders en kinderen met elkaar in gesprek zijn.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat je ouders het niet willen omdat ze bang zijn dat jou iets overkomt, want dat kan immers ook gebeuren op weg naar school of iets dergelijks.

Wat de kampen zelf betreft: ik heb er vele mogen leiden. Drie en veertig jaar geleden heb ik er m’n vrouw leren kennen en inmiddels zijn we al meer dan veertig jaar gelukkig getrouwd. Bovendien weet ik dat ze voor veel jonge mensen tot zegen geweest zijn.

Met hartelijke groet,
Ds. J. Driessen

Lees meer artikelen over:

relaties