Van (on)rust naar (on)zekerheid

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik raak helemaal verstrikt in alle opvattingen over het Evangelie. Er wordt gezegd dat we zelf niets kunnen en hoeven te doen dan alleen geloven in Jezus. Tegelijkertijd mogen we ook niet rusten in Zijn werk maar we moeten onderzoeken of het wel echt is in ons hart. Hoe weet ik dat? Hoe moet ik leven tot Zijn eer?

Ik word zo heen en weer geslingerd van rust naar onrust en van zekerheid naar onzekerheid. We kunnen met onze werken de zaligheid niet verdienen en moeten onze best niet doen, want Jezus ziet ons hart aan en niet de goede werken. Toch zal Jezus straks rekenschap vragen van wat we gedaan hebben. Waarom zijn sommige dingen zo tegenstrijdig? Ik weet niet meer hoe ik een volgeling van Jezus moet zijn.

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Ik begrijp heel goed je verwarring. Laat ik proberen er iets tot verduidelijking van te zeggen.

1. Als je bij een fruitboom vruchten wilt hebben moet je eerst een boom hebben. Zonder de boom geen vruchten. Ik gebruik dit als beeld om je duidelijk te maken dat wil er sprake kunnen zijn van geestelijke vruchten in je leven (vruchten die voor God aangenaam zijn) er eerst de boom moet staan. Wat is de boom? Het is de vergeving der zonden, de rechtvaardiging van de goddeloze, de verbinding met Christus, en deze wordt alleen verkregen door het geloof zonder de werken der wet. Hier moeten wij beginnen want anders wordt het nooit wat. Uit een mens is geen vrucht meer in der eeuwigheid. Onze vrucht wordt alleen uit Christus gevonden.

2. Als gevolg van de vereniging met Christus door het geloof (je leven is nu als een rank ingeënt in de wijnstok Christus) zul je je levenssappen uit Hem betrekken en vruchten dragen. Het zijn vruchten die Hij verworven heeft en uitdeelt door Zijn Heilige Geest. Zo vloeit de heiliging uit de rechtvaardiging voort. Zo komt de vernieuwing van je leven uit de vergeving op. In deze weg is veel te leren. Het is een levenslang proces. Maar God werkt door en je leven zal 30- 60- of 100-voudige vrucht voortbrengen. Immers: het geloof zonder de werken is dood (zegt Jakobus).

3. Nu geldt voor zowel het eerste als het tweede: het is gave en opgave. Dus 1. God geeft het, werkt het, doet het en 2. is het tegelijk een werk van de mens. Zo werkt en schenkt God weliswaar het geloof door Zijn Geest maar God gelooft niet en bekeert Zich niet: de mens gelooft en bekeert zich. Dan: waar God werkt brengt Hij een mens in beweging. Dus: als God het geloof schenkt ga ik geloven en als God mij gaat bekeren dan ga ik mij bekeren. Die twee moeten wij maar nooit uit elkaar trekken. In de Dordtse leerregels hoofdstuk 3/4 paragraaf 12 lezen we zo mooi dat waar de wedergeboorte komt een mens door de genade die hij ontvangen heeft gelooft en zich bekeert.

4. Men zou dus nu kunnen zeggen dat wij Gods werk (wedergeboorte) herkennen aan de vrucht in ons leven (geloof en bekering). En daar zijn nu twee conclusies aan te verbinden. Het betekent dat waar God werkt en Zijn genade verheerlijkt er onherroepelijk geloof en bekering komt. Het betekent ook dat waar geloof en bekering zijn God begonnen is want anders zouden deze zaken er niet zijn.

5. De Heere heeft ons niet opgeroepen ons met Zijn werk bezig te houden maar Hij beveelt ons om ons met onze roeping bezig te houden. Nu worden wij genodigd en mogen komen. Christus smeekt, beveelt, lokt en vermaant ons om te komen en onze zaligheid buiten onszelf bij Hem te zoeken. Dáár moeten wij ons mee bezig houden. En waar dit beslag op ons leven gaat leggen en wij het niet meer kunnen en willen laten om te schuilen achter het bloed mogen wij zeggen: heden is deze huize zaligheid geschied. Hier is God aan het werk. Hier zien wij de vruchten van de wedergeboorte. Gods werk wordt dus zo vanuit het vervolg verklaard en gezien. En zo mogen wij getroost zijn in de wetenschap dat wij uitverkoren zijn aangezien alle uitverkorenen tot Christus komen (Joh. 6:37) als wij dit komen tot Christus in ons hart en leven waarnemen.

Ik wens je van harte toe deze weg te gaan en hoop dat bovenstaande als gids mag dienen.

Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidgeloven