(...) nu is mijn vriend heel down en negatief en zet zich heel erg af tegen het ...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu twee jaar verkering met een jongen en in die twee jaar is er ontzettend veel gebeurd. Ik was/ben in die twee jaar heel onstabiel geweest (psychisch gezien maar ook in mijn gedrag). Ik had de drang hem pijn te doen. Ik denk zelf dat het komt omdat ik heel veel pijn had vanwege de situatie bij mij thuis (en ik nam ook het gedrag over van een van mijn ouders). Ik ben nu ook al een poos uit huis en het gaat het gelukkig weer wat beter met mij. Alleen, nu is mijn vriend heel down en negatief en zet zich heel erg af tegen het geloof. Ik kan nergens met hem over praten. Ik heb gisteren op het punt gestaan om het uit te maken, omdat ik niet wilde dat hij er nog verder aan onderdoor gaat. Ik wil het beste voor hem! Hoe kan ik het beste met hem omgaan en is het nog verstandig om de verkering aan te houden? Zoals het nu is maken we allebei meer kapot dan dat we meer van elkaar gaan houden, denk ik! Het is heel moeilijk omdat ik diep in mijn hart veel van hem houd! En we hebben samen ook veel meegemaakt, maar ik wil gewoon het beste voor hem. Heeft u een raad voor mij?

Antwoord

Lief meisje,

Zie je wel, dat liefde geven is: je hebt het beste met je vriend voor, schrijf je wel drie keer. Mooi hoor. Maar nu... je wilt ook de verkering uitmaken... Ik kan niet inschatten waar je labiel van was, hoe en waarom je je vriend pijn wil(de) doen. Je schrijft, dat je nu je uit huis bent, het beter met je gaat... kom je nog wel thuis? En hoe gaat het dan? Had of heb jij ook problemen met “het geloof”, of gaat dat alleen over je vriend? En wat betekent “er nóg verder aan onderdoor gaan”?

Je ziet, dat ik meerdere vragen heb vóórdat ik je iets zinnigs kan antwoorden. Diep in je hart houd je van hem, en toch ook dat “elkaar kapotmaken”...

Voor een “papieren antwoord” is dit echt te ingewikkeld en hoewel je openhartig bent zijn er teveel zaken die meespelen zonder dat je erover schrijft (je thuissituatie bijvoorbeeld, en wat ik moet denken bij “ontzettend veel gebeurd”). Misschien is het beste wat ik kan zeggen: zoek professionele hulp. En doe dat dan sámen. Jullie zullen moeten (leren) praten, in eerste instantie met elkaar. Want ik vraag me ook af wat hij van jouw “hartenkreet” vindt: weet hij wel, dat je geschreven hebt naar het Refoweb?

Sámen zul je hier uit moeten komen. Jullie hebben al veel meegemaakt: je relatie is dus wel tegen een stootje bestand. Of loopt de beroemde emmer inmiddels over? Neem jezelf serieus, luister naar je gevoel én luister naar wat hij te zeggen heeft! Misschien moet je een “time-out” nemen, even afstand van elkaar. Misschien is het tijd voor het volgen van (relatie)therapie om te zien of jullie écht bij elkaar passen. Neem in ieder geval rustig de tijd om te overwegen wat jij, wat hij, wat jullie willen. Overhaast niets, welk besluit je ook neemt. Je vragen aan elkaar schrijven wil ook nog wel eens duidelijkheid geven, of je kunt -via Refoweb- op afspraak (eleos@refoweb.nl) chatten of mailen met een hulpverlener van Eleos. Mij -meer uitgebreid- schrijven mag natuurlijk ook. Sterkte!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering