(...) Mag ik blijven geloven tegen mijn gevoel in, vetrouwend op Zijn Woord: Wie...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Evangelist van Dooijeweert, ik wil graag reageren op het antwoord wat u gaf op 6-12-07 over zondekennis en het Heilig Avondmaal en de beleving hierbij. Ook mij heeft dit antwoord bemoedigd. Hoe groot is Zijn liefde? Hij vraagt niets van dode zondaren en schenkt alles, wanneer je komt tot Hem. Ik heb ook sterk Zijn liefde mogen voelen toen ik tot Hem kwam en mijn ongeloof aan Hem beleed. En mocht vertrouwen op Hem. En juist dat overweldigende gevoel van Zijn liefde, ook voor mij (!), ben ik kwijt. Ik heb hier verdriet van, belijd het ook aan de Heere en toch komt het niet terug. En elke keer hoor en voel ik van binnen; zie je wel, je hebt je bedrogen, want anders vervulde de Heere je wel weer met Zijn liefde. Ook getuigen van Hem wat toen vanzelf ging, lukt niet meer. Alles is donker en ongeloof geworden. U schrijft in het antwoord dat de Heere mijn hart wil hebben; Hij mag het met eerbied gezegd helemaal hebben, ik wil niets liever. U zegt: Zie op  Hem, Die als de slang verhoogd werd. Ik probeer het maar ik verander niet van binnen. Is het dan niet allemaal eigen werk? Ik zie en lees in de Bijbel over Zijn grote liefde voor alle mensen voor alle zondaren en Hij geneest ze allemaal! Hoe en wanneer ze ook tot Hem komen. Maar ik persoonlijk lijk er niet meer bij te kunnen. Mag ik blijven geloven tegen mijn gevoel in, vetrouwend op Zijn Woord: Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen? Wilt u hier iets over zeggen?

Antwoord

Lieve broeder of zuster,

Snel even tussen alle drukte van deze dagen heen. Wat een getob! Maar soms krijg je zulke bemoedigingen. Zondagavond hoorde ik een preek over Lukas 1:78. Wat een boodschap! Voeten richten op de weg des vredes? Die weg heeft God aangebracht door het geven van Zijn Zoon. Richt uw voeten op die weg. Gods Geest wil u daarbij leiden en zal u leiden. Zonder die leiding komen onze voeten niet op die weg. Maar zonder onze strijd ook niet. Zet uw voeten op die weg, ook al zie je helemaal niets en voel je helemaal niets. Zet je voeten op die weg, ook al is het helemaal donker. Zet uw voeten op die weg, al ben je net helemaal gestruikeld in de zonde. Verwacht maar helemaal niets van jezelf, ga naar de Heiland. Hij zal je genezen! Daar is Hij voor gekomen. Daarvoor alleen.

Scheldt de satan als hij je allerlei andere dingen probeert voor te houden en je probeert af te leiden van de grote Heelmeester. Luister naar het Evangelie van kerst: HIJ IS GEKOMEN. Wat een geweldige boodschap!

Vierduizend jaar leefden Gods kinderen in de hoop en het uitzien en de verwachting van Zijn komst en zij geloofden in Hem. Hij was hun enige Weg, hun enige Hoop. En wij? Wij leven na Zijn geboorte. Waar zullen wij anders heen gaan dan naar Hem? Hij zoekt u! Duizendmaal meer dan u Hem zoekt. Hij wacht op u! Hij nodigt u. Hij roept u!

Hartelijke groeten en gezegende dagen onder zijn beschermende, liefdevolle armen.

J. W. N. van Dooijeweert