Hormonen voor zwangerschap ethisch verantwoord

dr. A. Logmans / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag reageren op de vraag 'Hormonen geven met kans op meerlingen'. Er wordt daar gevraagd over het geven van hormonen om zwangerschap te bevorderen. Wij zitten met hetzelfde probleem. Het antwoord was vrij technisch (het ging in op de kans op meerlingen). Wij zouden het fijn vinden als iemand met ons mee kan denken over het feit of hormonen nemen ethisch gezien sowieso verantwoord is. Wij zitten er steeds tegenaan te hikken en weten niet of we het nou wel of niet moeten doen.

Aan de ene kant: als je verkoudheid niet overgaat, ga je ook naar de dokter voor een antibioticakuur. Dus als je menstruatiecyclus ontregeld is (door pco) waarom zou je dan geen medicijnen, in dit geval hormonen, mogen nemen? Dan denken we weer: ja, maar het begin van nieuw leven ligt toch in Gods’ hand. Grijpen wij dan in, in Gods’ raad? Of is in dit geval ook onze opdracht om de middelen te gebruiken? Zo worden we al maanden heen en weer geslingerd en weten we gewoon niet wat we moeten doen. We hopen van harte dat iemand een beetje sturing kan geven in onze verwarde gedachten!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik ben het met de vragensteller eens dat hormoongebruik bij pco qua ethiek hetzelfde is als antibiotica. Ik geef nog wat argumenten: als de bloeddruk te hoog is, geven we ook pillen. Bij diabetes -relatief tekort aan insuline- geven via een omweg ook medicatie; zo kunnen we nog wel een poosje doorgaan.

Medisch-ethisch kan ik geen argumenten verzinnen om ovulatieopwekkende middelen te schuwen. Ik zou maar stoppen met heen en weer slingeren!

Groet, dr. A. Logmans

dr. A. Logmans

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Rotterdam
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Gynaecoloog

Tags in dit artikel:

hormonenvruchtbaarheid