Hormonen geven met kans op meerlingen

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik zou erg graag zwanger willen worden, maar tot nog toe is dat nog niet gelukt. Nu wil de arts mij hormonen geven. Alleen heb je dan volgens hem een aanzienlijke kans op meerlingen. Hier ben ik een beetje huiverig voor, vandaar dat ik daar tot dusver mee heb gewacht. Echter de wens blijft bestaan en ik ben bang dat ik zonder medicijnen nooit zwanger zal raken. Maar mag je ethisch gezien zulke middelen wel gebruiken? Straks zitten er vijf vruchtjes in mijn buik en wat dan? Graag reactie.

Antwoord

Het gebruiken van hormonen kan meerlingzwangerschap tot gevolg hebben, maar eigenlijk nooit meer dan drie.Tenzij een stimulering met het oog op reageerbuisbevruchting. Maar dat wordt hier volgens mij niet bedoeld.

Zaak is dat het heel nauwgezet gebeurt, onder goede controle met onder andere echoscopie. Indien dan blijkt dat er meer dan twee eicellen 'rijp' zijn die kunnen vrijkomen, dan zou men zich kunnen onthouden van gemeenschap in die cyclus.

Het gebruik van hormonen op zich zelf is geen probleem, maar wel hoe ga je met een eventueel ongewenst resultaat om. Ik heb vaak hormoonkuren voorgeschreven en slechts eenmaal resulteerde het in de geboorte van een drieling.

Lees meer artikelen over:

kinderwens