Broodprofeet kan Woord van God verkondigen

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over 1 Koningen 20:35 en verder. Ik begrijp niet waarom dit gebeurt. Waarom moest die ene de andere slaan? En als hij hem niet wil slaan wordt hij ook nog eens verscheurd door een leeuw. Ik denk dat de ene (profeet) wilde dat de andere sloeg, zodat het leek dat hij had gevochten, zodat hij in vers 39 die dingen kon doen. Of zit ik er naast? Maar toch vind ik het hard dat die ene man die niet wilt slaan verscheurd moest worden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een merkwaardige en moeilijke geschiedenis! Evenals de gebeurtenissen in 1 Koningen 13. (Lees dit hoofdstuk er eens bij.) Een man uit de profeten en zijn metgezel. Beide gildeprofeten. Broodprofeten. Anders dan de man Gods, Elia. De één zegt tegen de ander: “Sla mij toch!” De aangeprokene weigert. Begrijpelijk! Je gaat toch zomaar niet iemand slaan?! (Hoewel men elkaar in die tijd cultische verwondingen toebracht...) Zelfs als de profeet erbij gezegd zou hebben -let wel: wat hij niet doet!-: "In naam van de HEERE!", dan nog. Immers iedereen kan wel iets merkwaardigs roepen “in naam van de HEERE”... Lezen wij niet in de Schrift van leugenprofeten?! Denk eens aan Hananja. En denk ook eens aan hoofdstuk 13, waar de profeet hoort naar iets wat zogenaamd in de naam des HEEREN tot hem wordt gezegd... Hij geeft gehoor, met verschrikkelijk gevolg.

De profetie: 'Een leeuw zal u doden', wordt vervuld... Heeft de man dan toch Gods wil tegengestaan? Ontvangt hij nu zo de straf van God voor zijn 'ongehoorzaamheid'? Terwijl hij niet eens gehoord heeft, dat het een Woord Gods betrof ?! (...) Hier liggen grote vragen, waar ik niet uit kom. Anderen misschien wel. Duidelijk is wel dat alles staat in het kader van de profetie in vers 39 en verder, zoals je terecht zelf aangeeft. Een profetie die waarheid blijkt te zijn!

Wellicht is het goed om te aanvaarden dat er in  Gods Woord bepaalde passages of geschiedenissen zijn waar wij niet goed raad mee weten. Hoe moet je dit duiden?... Laat het alles ons niet ergeren, maar des te meer leiden tot gebed om het licht van de Heilige Geest. Opdat wij verstaan en geloven, hetgeen God wil dat wij zullen verstaan en geloven. Zijn naam ter eer.

Laat de kern van deze merkwaardige geschiedenis voor ons zijn:

  1. Ook een broodprofeet kan het Woord van God verkondigen; en:
  2. Wees altijd gehoorzaam aan het Woord van God, zonder uitstel.

Kand. G. A. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.