Heilig Avondmaal en depressiviteit

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Graag stel ik deze vraag aan een dominee van de Hersteld Hervormde Kerk. Vindt u dat je in een tijd dat het psychisch niet goed gaat met je -in verband met depressiviteit- deel mag nemen aan het Heilig Avondmaal? Ik ben al een tijdje onder behandeling i.v.m. deze klachten. Gelukkig merk ik vooruitgang, maar vaak ben ik nog erg neerslachtig. De Heere heeft mij willen laten zien dat Hij, uit genade, ook mijn Vader wil zijn. Dat geeft troost door alles heen. Helaas voel ik steeds weer de gebrokenheid van het leven. Alles wat ik doe is snel teveel en daar hoort ook de kerkgang bij. Dit maakt me vaak heel verdrietig. Vaak ga ik dan ook maar één keer per zondag. Gelukkig kan ik de andere diensten dan wel volgen op een andere manier. Alles is vaak heel donker om me heen. Dan lijkt het ook vaak of de Heere zover weg is. Binnenkort is het  weer Heilig Avondmaal. Mag ik dan nu wel aangaan in een tijd waarin ik vaak zo met mezelf overhoop lig? Anderzijds verlang ik er ook naar dat de Heere me door middel van dit sacrament juist in deze tijd zal versterken. Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van deze vraag!

Antwoord

Het Heilig Avondmaal is ingesteld om het geloof te versterken. De psychische omstandigheden doen in het wezen van de zaak niet terzake. Daarom kan het alleen maar de vraag zijn hoe is onze verhouding tot God en niet hoe ben ik psychisch gesteld. Wanneer wij in de war zijn, of wanneer wij depressief zijn, of wanneer wij aan alle kanten vastlopen met vele vragen, is de gang naar het heilig avondmaal in principe nog steeds open. Daarom, wanneer God vertroosting geeft door de middelen, onder andere het Heilig Avondmaal, moeten wij dat middel gelovig, in verwachtingsvol vertrouwen, gebruiken.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

depressiefHeilig Avondmaal