Welke muziek voor op onze bruiloft is bijbels verantwoord? Liever niet antwoorde...

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Welke muziek voor op onze bruiloft is bijbels verantwoord? Liever niet antwoorden met "psalmen en gezangen" want daar zijn niet alle gasten mee vertrouwd. Toch zouden we graag een muzikale tint geven aan onze dag, waar wij ons achteraf niet oppervlakkig/schuldig over hoeven te voelen. Weet u raad?

Antwoord

Beste vragenstellers,

Ik hoop dat jullie inmiddels nog niet getrouwd zijn... Allerlei grote klassieke en moderne componisten hebben sfeermuziek geschreven. Hiermee bedoel ik instrumentale muziek die bedoeld is om een vrolijke sfeer te scheppen. Ook is er veel bruiloftsmuziek geschreven... Denk bijvoorbeeld aan de talloze bruiloftmarsen.

Als ik jullie een tip mag geven zou ik er voor zorgen dat vooral tijdens de receptie e.d. de muziek gematigd is. Mensen willen met elkaar praten en houden er niet van om boven de muziek tegen elkaar op te praten. Er is schitterende, rustige instrumentale muziek. Ook is het misschien leuk een pianist met een fluit of violiste te vragen om de avond muzikaal in te vullen.

Als christen raad ik het af om psalmen en gezangen te spelen tijdens bijvoorbeeld de receptie. Dit vind ik pas echt oneerbiedig. Iedereen kletst over van alles en nog wat en er wordt als achtergrondmuziek een psalm of een gezang gebruikt. Dit zou ik persoonlijk echt af willen raden.

Wel is het altijd geweldig mooi als er tijdens een bruiloft samen gezongen wordt! Psalmen, gezangen en geestelijke liederen zijn daar dan uitermate geschikt voor! Zoek muziek uit die jullie zelf mooi vinden en kunnen waarderen, en waar je de Heere, onze God, voor kunt danken!

Een fijne bruiloft toegewenst!

Hartelijke groet,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

muziek