“Hoe heb je het gehad aan de avondmaalstafel?”

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Na een avondmaal bevragen avondmaalgangers elkaar wel eens: “Hoe heb je het gehad aan de tafel?” Waar vraagt men dan naar? Wanneer heb je het goed? Wanneer ervaar je het als goed? Zit dit in de gevoelsmatige sfeer?

Antwoord

Het is een goede Bijbelse gedachte om elkaar te vragen hoe de verborgen omgang met de Heere beoefend wordt. Dat geldt ook na de H.A.-bediening. Het is een geestelijke maaltijd waarin Gods kind mag proeven en smaken dat de Heere goed is voor een slecht mens. Dan wordt er inderdaad gevraagd: Hoe heb je het gehad aan de tafel. Was de Heere in het hart aanwezig? Mocht de gemeenschap met Christus beoefend worden. Want het ware geloofsoog is op Hem geslagen. Zijn dood moet herdacht worden, totdat Hij komt. Het is de bevindelijke geloofsgemeenschap met Christus die gekend mag worden. Waardoor het zwakke geloof aan de tafel wordt versterkt en de ziel de strijd verder kan ingaan.

Geloof in de beoefening gaat niet buiten het gevoel om. Waarom zou dat moeten? We zijn toch niet van steen. Het stenen hart is er uitgesneden en het nieuwe hart kent gevoel, hoop en liefde. Wanneer heb je het goed? Als Christus in de dadelijkheid in het hart, door het geloof, ervaren mag worden. Dan is Hij alles en ik niks.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal