Jozef trouwt met de heidense Asnath

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

In het Oude Testament lezen we dat de kinderen van Israël zich niet mochten verzwageren met de omliggende volken (Deut. 7:3-5). Zo ging Dina de fout in (Gen 34) en ook Juda (Gen 38), met alle gevolgen van dien. Uitleggers zeggen wel dat de reden dat het volk naar Egypte moest, was dat dit de garantie was dat zij alleen bleven: wonend als veracht volk in een apart gebied was de kans klein op vermenging met de andere volken. Maar dan lees ik in Gen. 41:45 dat Jozef trouwt met Asnath, de dochter van Potifera. Mocht dit wel? Zij was toch ook een heidense?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het gebod dat Israël zich niet mocht verzwageren is pas gegeven in Deuteronomium, dat is dus geruime tijd later dan de tijd waarin Jozef leefde. Bovendien gold dit gebod specifiek voor de verzwagering met de Kanaänieten. De Egyptenaars worden niet genoemd.

- Dina en Juda verzwagerde zich met inwoners van Kanaän, geen Egyptenaars.

- Genesis 41:45. Jozef kreeg van Farai Asnath, de coher van Potifera, de priester van On (= Heliopolis, stad in Egypte, in het oosten van de Nijldelta) ten vrouw. De Kanttekeningen zeggen dat Jozef genoodzaakt was door zijn tegenwoordige positie dit huwelijk te doen. Het huwelijk, dat hijzelf niet koos maar kreeg van de hoogste gezaghebber, de Farao, was een bezegeling van zijn promotie. Hij krijgt een vrouw uit één van de beste families in Egypte. Ds J. van Sliedrecht zegt hierover: “we moeten niet gaan speculeren over de vraag of Jozef dit huwelijksjuk met een heidin wel heeft mogen aantrekken. Het kan zijn dat Asnath, evenals Farao, onder het beslag van het Woord van God is gekomen. Verder bedenke men dat het hier zeer bijzondere omstandigheden betreft, die alleen door God zo zijn beschikt. Er mag hier nooit een algemene gedragslijn uit worden afgeleid.”

- Er zit ook een profetische, of zo u wilt typologische lijn in. Jozef, de onderkoning van Egypte is een beeld van de Heere Jezus. Na Zijn verhoging (na de hemelvaart) kreeg Christus een zwarte bruid uit de heidenen tot Zijn deel, die deelt in Zijn koninklijke heerlijkheid. Asnath, de vrouw van Jozef: een zwarte vrouw, vreemdelinge van het burgerschap van Israel, die uitverkoren is tot Zijn bruidsgemeente. Een gemeente uit de heidenen (de Nieuw Testamentische kerk), die Hem ten deel valt, nu Israel ( de broers van Jozef) tijdelijk terzijde is geschoven wegens de verwerping door Israël van Jozef ( Jezus). We kunnen hier denken aan Romeinen 11:12: “want als hun (= Israels) val de rijkdom is der wereld en hun vermindering de rijkdom der volken....”. Dus God heeft aan Jezus, die verhoogd is aan Zijn rechterhand, een bruid uit de volken gegeven = Asnath in de periode dat Israel Hem verworpen heeft en Hem nog niet erkend heeft.

Dat deed Hem in zekere zin Zijn verdriet dat Hij hier op aarde ondervond vergeten ( Manasse, de zoon uit het huwelijk van Jozef en Asnath dat “vergeten” betekent). Bovendien zal die periode dat de bruid uit de volken wordt vergaderd een hele vruchtbare zijn ( Efraim = vruchtbaar, de 2e zoon uit het huwelijk). Een grote schare uit alle volken en talen en naties die als bruid voor Christus geworven wordt. Het verleden wordt vergeten en in het heden wordt vrucht voortgebracht.

Ds. M. M. van Campen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rotterdam-Zuid
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

jozef