Helaas geen doodstraf meer

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de doodstraf. Pas zei een dominee bij ons: “Helaas wordt bij ons de doodstraf niet meer uitgevoerd.” Ik ben het daar mee eens op Bijbelse gronden. Zie Gen. “Wie bloed vergiet diens bloed zal door de mens vergoten worden.” Ook in het NT: zie Rom 13. Maar mijn man is het daar niet mee eens. Hij zegt: Wij mogen daar niet over oordelen Kunt u mij zeggen n.a.v. Gods Woord hoe u daar over denkt en mijn man kunt overtuigen dat het zo wel in Gods Woord bedoeld wordt.

Antwoord

Het gaat over een intens verdrietig onderwerp: de dood. De dood die iemand een ander heeft aangedaan; en de dood die als straf daarop aan de dader wordt voltrokken. Wat zegt de Heere hierover tot ons in Zijn Woord?

In de Bijbel lezen we dat als iemand een ander van het leven berooft, hij geen recht meer heeft om zelf te leven. Het betekent wél dat er een goed proces moet zijn geweest voordat de doodstraf voltrokken wordt. Alleen de overheid mag de doodstraf uitvoeren. Want zo staat in de Bijbel “zij draagt het zwaard niet tevergeefs” (Romeinen 13 vers 4). Eigen rechter spelen kan en mag dus niet. Ook moet er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat onschuldige mensen worden veroordeeld. Een doodvonnis moet altijd in beroep bekeken worden, zodat onafhankelijke rechters dit kunnen beoordelen. De verdachte moet de mogelijkheid krijgen alle vormen van beroep aan te gaan, tot aan de gratieverleningsprocedure. De verdachte moet zich kunnen verweren en er moet rekening worden gehouden met de toestand van de verdachte.

Zoals uit de genoemde Bijbelteksten blijkt, vindt God elk mensenleven waardevol. Om het leven te beschermen en het recht te handhaven moet de doodstraf worden voltrokken in geval van een vooropgezette doodslag, dat is: moord met voorbedachte rade. Maar is de doodstraf niet in strijd met de Tien Geboden? In het zesde gebod staat immers: “Gij zult niet doodslaan”? De doodstraf staat in het teken van de beschermwaardigheid van het leven. God vindt het leven ô heilig, dat Hij de doodstraf heeft gezet op het bewust doden van andere mensen. En alleen de overheid mag de doodstraf uitvoeren na overtreding van het zesde gebod.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

doodstraf