Goede baan en mooie merkkleding

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Als je een goede baan hebt en mooie merkkleding kunt betalen, moet je je dan schuldig voelen en eigenlijk bij C&A kopen en het verschil aan een goed doel overmaken?

Antwoord

Een ieder zij in deze in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Is het verkeerd, wanneer je een goede baan hebt, om mooie merkkleding te kopen? Het lijkt me niet, tenzij je je hart er op zet en je het gebruikt om te pronken. Dan richt  je de aandacht op jezelf, dat is gevaarlijk Je laat dan zien dat je carriére mocht maken. Dat zal de bedoeling niet zijn. Bovendien kan het afgunst opwekken. Sommige mensen hebben goede kleding nodig voor hun presentatie, dus min of meer dan als beroepskleding. Maar het lijkt me, anderzijds, niet verkeerd om je met smaak te kleden. Als we daarbij maar niet vergeten dat de kleding niet gegeven is om te pronken, maar om de zondige naaktheid te bedekken. Wat zit er achter als we dure kleding aanschaffen?

Dan maar bij C&A kopen (vanouds een Roomse zaak?) En het verschil voor een goed doel bestemmen? Op zich geen bezwaar. Bovendien is soberheid in kleding een Bijbelse zaak. Probeer het eens en vraag je zelf eens af of je je daarbij in je geweten beter voelt? Niet om in jezelf beter te zijn, maar om er de Heere mee te eren.

Als een wet willen we dit niet vast stellen. Probeer bovenal te komen aan het kleed van de gerechtigheid van de Heere Jezus Christus om je schuld te bedekken. Dat is voor niets te krijgen. Dat is niet te koop, maar het is te krijgen om de prijs van Christus’ bloed. Niet opdat jij zou stralen, maar opdat Hij zou stralen. Alles waarmee we onszelf bedoelen is verkeerd, alles waarmee we de Heere mogen bedoelen is goed. En de Heere wil vooral dat we eerbaar gekleed gaan. En in dit alles hebben we een heilige zorgvuldigheid nodig.

Ik bid je Gods zegen toe.

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

rentmeesterschap