(...) Ik (zijn vriendin) leer voor maatschappelijk werkster en weet wel wat ik h...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend heeft soms wel eens wat moeilijkheden met zijn persoonlijkheid. Hij kan zichzelf soms moeilijk verdedigen, is soms best onzeker en erg gesloten. Hij wil hier graag verandering in. Ik (zijn vriendin) leer voor maatschappelijk werkster en weet wel wat ik hiermee zou moeten als hij een cliënt van mij zou zijn. Is het aan te raden om daar zo met zijn tweeën mee aan de slag te gaan of neem je dan een risico wat betreft je relatie? Je gaat dan dus naast een persoonlijke relatie ook een hulpverleningsrelatie aan. Bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Beste...,

Voor jullie relatie lijkt het mij erg goed dat je vriend leert wat assertiever en meer open in het leven te staan. Voor jullie eigen contact is dat erg goed dunkt mij, zodat jullie relatie in balans is. Ik proef nu een beetje dat jij de leidende persoon in jullie relatie bent en de vraag is of dat goed is. Wat dat betreft voel je het ook goed aan dat jij dus beslist niet “de hulpverlener” van je vriend moet worden. Dat leidt tot scheefgroei in je relatie. Je kunt nooit de hulpverlener van je vriend of van een intiem familielid zijn. Dat werkt nooit. Jij mag zijn vriendin zijn, zijn maatje, zijn vertrouweling en zelfs zijn gebedspartner, maar je moet niet zijn hulpverlener willen zijn. Als je vindt dat hij zich meer zou moeten ontwikkelen op persoonlijk gebied en als je vindt dat hij daar zelf te weinig vorderingen in kan maken, mag je hem adviseren elders professionele begeleiding te zoeken. Op dat gebied zijn er zoveel mogelijkheden! Natuurlijk kan hij jou daar dan weer over vertellen en mag dat best gespreksonderwerp tussen jullie zijn, als jij hem maar niet aan het handje neemt om het zo maar eens te zeggen. Je mag hem wel stimuleren natuurlijk, maar dat is wat anders.

Ik hoop dat jullie vriendschap zich op een mooie en evenwichtige manier ontwikkelt en dat de openheid, de vertrouwelijkheid en de geestelijke verwantschap tussen jullie zal toenemen en dat jullie samen steeds meer onder de indruk raken van het geheim van de liefde!

Geniet daarvan! En ga er vooral zuiver mee om. Het is te kostbaar om het door verkeerde processen te laten doorkruisen en/of belemmeren.

Heb het goed samen!

Drs. Els van Dijk

Tags in dit artikel:

psychologie