Visies op tongentaal

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. H. Paul. De reden dat ik het woord tot u richt is dat u een emeritus-predikant bent van de Ger. Gem. Zelf ben ik ook lid van de Ger. Gem en vind het daarom plezierig deze vraag aan u te richten. Ik wil voorop stellen dat de vraag die ik stel puur uit belangstelling is en niet om de leer binnen de Ger. Gem. verdacht te maken.  Zelf heb ik wel het idee dat daar naar Gods woord gepreekt wordt dus dat kunnen we buiten beschouwing laten.

Laatst was ik aan het lezen in 1 Korinthe 14 waar gesproken wordt over de tongentaal. Daar staat in beschreven dat profetie meer is dan tongentaal. Ik heb daar Matthew Henry op nageslagen en de kanttekeningen van de Statenvertaling maar echt duidelijker wordt het er niet van. Ik kon dat moeilijk een plaats geven. Misschien is er aantal naslagwerken te vinden waarin hierover veel beschreven staat, maar ik zou graag specifiek willen weten wat hier de visie op is, gezien vanuit de nadere reformatie, binnen het puriteinisme en binnen de Ger. Gem. (ik verwacht namelijk dat ze dezelfde zienswijze er op nahouden).

Is dit wel eens aan de orde geweest op een synode of is het nooit een punt van discussie geweest? Kunt u mij kort uitleggen hoe ik dit bijbelgedeelte moet zien en/of mij vertellen waar ik meer kan lezen over dit onderwerp met verantwoorde achtergrond? Nog een korte andere vraag.  Wat is het verschil tussen de leer van Puriteinen en de leer van de Ger. Gem.?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het is niet eenvoudig op deze vragen in het kort een antwoord te geven. Ik kan dat m.i. het beste doen door te verwijzen naar literatuur, die er over handelt. Zo is het artikel in de Christelijke Encyclopedie Uitgave Kok. Kampen 1958 onder het woord glossolalie, instructief. De inhoud geeft duidelijk weer wat de gedachten zijn, die daarover in de Geref. Gemeenten worden gehuldigd. Deze zaak is niet aan de orde geweest op een synode, omdat er geen verschil van inzicht was in de gemeenten. Zeer recent heeft ook dr. Van Vlastuin een boekje erover geschreven.

Wat het verschil tussen de Puriteinen en de leer van de Geref. Gmeenten betreft, ik heb wat moeite met het woordje "leer". Wij hebben geen andere leer, dan Gods Woord en onze belijdenis. Wel wordt in onze gemeente als regel meer de lijn van Comrie aangehouden. Die plaatst de kennis van de zonde meer bij de kentekenen van geestelijk leven, dus na de wedergeboorte ontvangen, dan de puriteinen. Die betrekken die werkzaamheden meer bij het voorbereidend werk van de Heilige Geest tot de wedergeboorte en geloof.

Maar van fundamentele betekenis is m.i. dit onderscheid niet. Bij beide stromingen wordt dit werk aan de Heilige Geest toegeschreven. Ook de puriteinen staan bij ons in hoge achting. Denk aan bijvoorbeeld dr. Owen.

Hartelijk gegroet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

gaven van de Geest