Was je maar nooit geboren

P.M.G.P. Bos / 23 reacties

Vraag

Tijdens mijn jeugd heb ik van mijn moeder regelmatig de volgende opmerkingen te horen gekregen: “Was je maar nooit geboren”, “je had er nooit moeten zijn”. Ik weet dat zij deze opmerkingen maakte vanuit een psychisch onvermogen. Bij tijden heb ik hier nog last van. Eigenlijk zie ik het zo dat de vrouw die ik nu ben er goed mee om kan gaan, alleen het kind in mij kan soms nog ontzettend verdrietig, gekwetst zijn. Omdat deze gevoelens bij tijden terug komen, twijfel ik nu of ik professionele hulp moet inschakelen om het voor eens en altijd achter me te laten of dat ik hier toch zelf uit moet komen. Ik moet erbij zeggen dat dit niet het enige is wat mijn jeugd erg moeilijk heeft gemaakt, echter daarmee ben ik met mijzelf in het reine gekomen en terugkijkend daarop, ben ik hierdoor alleen maar sterker geworden en ben ik blij met de (jonge) vrouw die ik nu mag zijn. Wat mij wel beangstigt is dat ik bang ben dat ik straks zo zal worden als mijn moeder. Je hoort vaak dat mensen die een slechte jeugd hebben gehad en het beter willen doen dan hun ouders, toch vaak in hetzelfde patroon vervallen. Is deze angst gegrond?

Antwoord

Het lijkt me inderdaad goed professionele hulp in te schakelen, al was het alleen maar om de zorgen over je eigen omgaan met kinderen te ondervangen. Het lijkt me goed om een definitieve streep te trekken en het verleden een plek te geven en te leren van vroeger niet goed is gegaan.

Met vriendelijke groet,
P. M. G. P. Bos

Tags in dit artikel:

psychologie
23 reacties
EVA
Doe dat vooral biddend in wezen is er een vloek over je uitgesproken (die verbroken moet worden)en heb je dat eigen gemaakt, breng het in gebed bij God en je mag weten kostbaar te zijn in Zijn ogen, en God heeft je gezien al voor de grondlegging der wereld, Hij zag je toen je in het verborgene gemaakt bent! God wil je ook vrij maken van die angst.
evangelie@live.nl als je er over door wil praten

Gods zegen en wijsheid gewenst
ariane
@ Eva

Een vloek hoe verzin je het!

Wat fijn vragenstelster dat je al zover bent helemaal als je jezelf afvraagt hoe het later zal gaan. Mooi advies van de deskundige.
eduard1
@ariane

hoe zou jij het dan anders willen noemen dan een vloek?
EVA
Een vloek een zegen wil ik het niet noemen, haar moeder heeft constant gezegd was je maar nooit geboren, met de opbrengst van je lippen verzadig je je binnenste, ze heeft niets anders gehoord dan dat!!! Het is haar gaan beheersen zo erg zelfs dat ze bang is zelf zo te worden als ze moeder wordt!
Dus zal dit zeker verbroken moeten worden.
En God kan haar daar van vrij maken.
Maar goed ws klinkt dit heel raar in je oren omdat je hier niet mee bekend ben.
Zet echt niet zomaar iets neer.
Annah
Pas toch op met wat je zegt als je er geen ervaring mee hebt.
Het lijkt als of de uitspraken/gedrag van de moeder van de vraagsteller hier rondgaan als "een vloek die je gaat beheersen" alsof het iets van de duivel is.
EVA
Van de vrucht van iemands mond wordt zijn binnenste verzadigd hij vezadigd zich van de opbrengst van zijn lippen. Dood en leven zijn in de macht der tong wie aan haar toegeeft zal haar vrucht eten spreuken 18:20

Deze tekst laat zien wat er gebeurt tijdens ons spreken, dood en leven zijn in de macht der tong, met haar kunnen we zegenen en vloeken zegt Jakobus.
Als we iemand zegenen zet dat wat vrij van God in het leven van die persoon.
Het "vervloeken" van anderen heeft een "bindende werking"in de geestelijke wereld. Het belemmert iemands voortgang en blokkeert de lijn van zegen.
De bijbel leert ons 5 zonden van de tong die de werking van de vloek naar anderen kan openen
- Roddel=> letterlijke betekenis 1kwaadsprekerij=>achterklap,gekonkel,roddelpraat,kletspraat 2) onwaar bericht (dat is in deze sittuatie van deze vrouw gebeurt, ze mocht niet geboren worden, terwijl God de maker is van het leven)
-laster=> de meest gevaarlijke het plegen van smaad zonder het bewijs te leveren van de waarheid.
-bitterheid zaaien
- achteriemands rug ompraten
- grappen maken ten koste van iemand bespotten (bijv bij Elia)

Wat gebeurt er eigenlijk als je negatief spreekt, (bijv woorden als daar wordt ik ziek van, of jij had nooit geboren moeten worden, over mijn lijk)
je nodigd boze geesten uit om hun werk te kunnen doen binnen het terrein van jouw leven.

God is gelukkig een God van herstel dat zien we bij Petrus, vervloekt zich zelf bij het veraden van Jezus maar God herstelt hem weer door te vragen Petrus heb je me lief!

Daarom ben ik van menig gebaseerd op de bijbel dat het een „vloek“ is misschien niet bewust door die moeder uitgesproken maar de vragensteller heerft er last van en angst en daarom mag ze de waarheid proclameren van uit Gods woord dat ze geliefd is en dat God haar kent, en gemaakt heeft, om zo haar innerlijke te verzadigen met de waarheid.
en de onwaarheid die uitgesproken is moet verbroken worden in de Naam van haar maker, Jezus.
nogmaals let op je woorden hoe onschuldig het ook lijkt soms

Dood en leven zijn in de macht der tong wie aan haar toegeeft zal haar vrucht eten
Roozemond
Lieve mensen, ik ben de vraagstelster niet, ik kon het wel zijn. Mijn moeder heeft tot op heden dat tegen mij gezegd, en nog veel meer dan dat, net zoals er bij de vraagstelster ook nog veel meer nare dingen in haar jeugd zijn gebeurd. Het is een VLOEK!! Het zit helemaal in je, het is geprogrammeerd, het is een virus, DAT MOET ER UIT!!!!! want je gaat/bent het gaan geloven. Ik ken ook die doodse angst om te worden als mijn moeder. Ik kan de vraagstelster voor 1000% volgen en wens haar zeer veel sterkte. Gelukkig ben je bij God wel geliefd, kostbaar, enz. Maar de vloek moet verbroken worden, anders blijft de duivel ingang hebben. Veel sterkte!!!!
Annah
Ja ja, iedereen zegt het en overal lees en hoor je het: 'het moet eruit' 'doe er wat mee' enzovoorts, maar HOE DAN???!!! Als je het dan moet zien als een 'vloek', hoe zet je die vloek toch om in een zegen?? Hoe krijg je die angst uit je lichaam, maar vooral uit je hart?? Hoe voorkom ik dat over een paar tiental jaren niet dezelfde vrouw als mijn moeder zal zijn??!
Roozemond
Lieve Annah, ik begrijp je noodkreet. Ken je het boekje van de 7 stappen op weg naar vrijheid in Christus door N.T. Anderson? Ik raad het je aan om dat boekje aan te schaffen en die stappen te gaan doorlopen. Desnoods met een broeder/zuster in het geloof die je daarin kan begeleiden op weg naar ware vrijheid. Dat is wat God wil.
Het is een proces, houd dat voor ogen, maar je rekent er wel mee af. bid voor je!
Hanna
Iedereen die hiermee worsteld: van harte Gods hulp en zegen toegewenst..
Ik kan me deze situatie (gelukkig) niet voorstellen,
maar wat een pijn klinkt er door in jullie berichtjes...
Ik bid voor jullie!!!
eduard1
@Annah
Je 'HOE DAN??!!' klinkt als een noodkreet, en is het waarschijnlijk ook.
Ik raad je aan wat Roozemond schrijft, om dat ook echt te doen.
En dan (in aanvulling daarop) niet denooods, maar bij voorkeur met een broeder/zuster die er ervaring mee heeft opgedaan.

Ik 'werk' er nu 2 jaar mee, en altijd met als resultaat: vrijheid in Christus.
EVA
@ANNAH

Zet de waarheid tegenover de leugen voorbeeld, van de vragensteller ik had nooit geboren moeten worden, zet daar tegen over Gods waarheid, dat je kostbaar bent in Zijn ogen, dat Hij je al kent van voor de grondlegging der wereld.
Als je dat elke dag tegen je zelf zegt, wat gebeurt er dan? met de opbrengst van je lippen verzadig je je binnenste.
En net als Roozemond ook aangeeft breng het bij God zeg tegen God dat je pijn hebt door?? jouw sittuatie, en vraag of God in die pijn wil komen met heling en genezing en het is een proces maar je zal er door komen omdat HIJ wil dat we vrij zijn.

Gods zegen, bid voor je
Cloudsadmirer
eduard1, lijkt me een interessant boek maar ga je dan niet teveel zelf te 'werk' in je eigen leven? Ik ben ervan overtuigd dat wij 100% actie moeten nemen voor onze bekering maar dat we er dan later achter komen dat God dat allemaal heeft gedaan en wij niks!
Ga je dan niet je vertrouwen op en boek zetten?

Ik hoop dat je me goed begrijp want ik ben juist iemand die fel tegen de gedachte is dat je met je armen over elkaar moet gaan zitten....
eduard1
@rinske
bedankt voor deze hele begrijpelijke vraag. Kan me goed voorstellen dat die bij je opkomt, en ik zal er kort iets over zeggen.
Toen ik voor de eerste keer zelfstandig met iemand dit boekje ging doornemen, zei mijn vrouw: "ja maar, kún jij dat dan?"
Toen heb ik heel eerlijk en niet verwijtend tegen haar gezegd: "lieverd, zolang wij denken dat WIJ iets kunnen, denken we verkeerd over Gods werk. Wij kunnen niets. Maar Hij kan alles."

Met behulp van het boekje ga je al biddend door een aantal gebieden van zonde en gebondenheid. Je bidt of God je wil openbaren welke onbeleden zonden er in je leven zijn. Dit is géén eigen werkzaamheid of eigen werk, dit is volkomen wat God wil. Hij wil dat wij als kinderen van het Licht ook in het licht wandelen.
Als God dan dingen openbaart, in de gedachten brengt, in je hart legt, of hoe je het ook noemen wilt, dan kun je die zaken belijden en op grond van 1 Joh 1:9 mag je dan ook de vergeving en reiniging ontvangen.
Het gevolg is dat zondige bindingen verbroken worden, demonische invloeden vervagen in het zicht van Het Licht. Confronteer de duisternis met Het Licht en de duisternis zal verdwijnen. Niet door mij, maar door Jezus, De Overwinnaar!!
Alphonsus
@ Rinske

Weg met ALLE lijdelijkheid.

Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde,
Cloudsadmirer
Alphonsus,

Ik heb geen idee wat je bedoeld! Kan je het uitleggen?
Cloudsadmirer
eduard bedankt voor je uileg al heb ik nog wat vragen...

jij stelt weleens je mailadres ter beschikking................nu ook?
eduard1
Samanthi
Ik ben niet de vragenstelster en zou het net als Roozemand wel kunnen zijn, ik zie het niet als vloek. Ieder die hier mee loopt heel veel sterkte en ik zou iedereen massaal op willen roepen te bidden voor kinderen in de knel of zij die als kind in de knel zaten
gr Samanthi
Cloudsadmirer
Prachtig samanthi! Dat noem ik nog eens een goeie reactie!