Kun je als christen Mysterie Shopper zijn? (...)

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Kun je als christen Mysterie Shopper zijn? Twee voorbeelden van opdrachten die je kunt krijgen: 1. Ga naar een vlaaienshop en koop een vlaaipunt met drinken erbij. 2. Ga naar een uitzendbureau en schrijf je in voor minimaal 30 uur per week. Die eerste opdracht levert m.i. geen problemen op, maar bij de tweede opdracht ga je toch liegen als je helemaal niet op zoek bent naar een baan van 30 uur? Vandaar mijn vraag: kun je als christen Mysterie Shopper zijn?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt de vraag of je christen én Mysterie Shopper tegelijk kunt zijn. Om op die vraag antwoord te geven zou ik jouw geweten moeten zijn. Ik wil geen uitspraak erover doen of dat wel of niet kan: want dan zou ik de uitspraak doen die voor alle christenen zou gelden. Ik wil het in het antwoord meer persoonlijk houden. Wil jij christen én Mysterie Shopper zijn en hoe is je geweten daarbij.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerst heb opgezocht wat een Mysterie Shopper is: dat wist ik niet. Ik begrijp nu ook beter het dilemma. Ik vind het dan ook een moeilijke vraag. Als ik het goed heb begrepen, doet een Mysterie Shopper onderzoek naar de kwaliteit van uiteenlopende diensten door zich voor te doen als consument. Je vraag is eigenlijk: kun je met het doel van kwaliteitsbewaking jezelf anders voordoen dan je bent? Laat ik bij beantwoording allereerst twee dingen zeggen. Ten eerste is het de vraag of je liegt. In het negende gebod gaat het erom dat je te allen tijde betrouwbaar moet zijn! Dus je naaste moet jou kunnen vertrouwen. De vraag is dan ook: schaadt je het vertrouwen van de medewerkers van het uitzendbureau, als je bij wijze van keuring hoe goed haar dienstverlening is, je opgeeft als werkzoekende van 30 uur.

Ten tweede, ook als je met het doel van kwaliteitsbewaking een vlaaipunt en drinken bestelt, doe je jezelf anders voor dan je bent, want je bent helemaal niet geïnteresseerd in een vlaaipunt en het drinken, maar in de kwaliteit. Ander punt: een agent in burgerkleding, doet die zich anders voor dan hij is? Misschien vind je dit laatste niet zo’n sterk voorbeeld. Ik probeer maar aan te geven dat het in dit geval niet zo helder ligt naar mijn gevoel. Je doel als Mysterie Shopper is volgens mij, heel oprecht: je wilt er voor zorgen dat er goede dienstverlening is. Het middel is iets zeggen, dat niet helemaal zo is: mag dat?

Hier komen we op het terrein van het geweten en van het geweten van een ander wil ik afblijven. Ik kan er wel een paar richtlijnen voor geven: als je dicht bij de Heere leeft, en dat is de voorwaarde, dan mag je God bidden of Hij je een richting wil geven en wijsheid. Ten tweede staat er in de Bijbel de volgende tekst: “Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde” (Rom 14:23). Paulus spreekt hier over het eten of niet eten van vlees e.d. Hij besluit zijn raad met deze tekst. Belangrijk hierin is: als je twijfelt, moet je het zeker niet doen. Wanneer je twijfelt of er een auto aankomt, steek je de weg niet over. Als je twijfelt of je zondigt tegen het negende gebod door als Mysterie Shopper je anders voor te doen dan je bent, dan moet je dat niet doen. Dat zegt deze tekst.

Ik kan er geen sluitend antwoord op geven: ik verwijs je voor het definitieve antwoord naar het gebed, de Bijbel en je eigen geweten

M. W. Muilwijk