Wat is lankmoedigheid? Wat is lijdzaamheid? Wat is lijdelijkheid?

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Wat is lankmoedigheid? Wat is lijdzaamheid? Wat is lijdelijkheid?

Antwoord

Lankmoedigheid is het geduld wat God heeft, waardoor Hij Zijn volk ontziet en nog weer een kans geeft om in genade aangenomen te worden. Een periode geeft waarin nog bekering kan plaatsvinden. Op grond van deze lankmoedigheid van God worden ook christenen opgewekt lankmoedig te zijn, dit vooral als vrucht van de Geest. Dan zou je het mogen beschrijven als een geduld hebben, geduldig wachten.

Lijdzaamheid is in sommige teksten volharding, in anderen standvastigheid. Letterlijk betekent het: ergens onder zijn/blijven. De hulp van God inroepen en daaruit de kracht krijgen om verdrukking te verdragen in het verwachten van de uitredding.

Lijdelijkheid is de passieve vorm, waarin je iets ondergaat maar niet van harte. Komen we zo in de Bijbel niet tegen bij mijn weten.

Ds. W. van der Wind