Cursus met occulte trekjes

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over occultisme. Op dit moment volg ik als vierdejaars psychologiestudent een cursus die opleidt tot het worden van een trainer in sociale en communicatieve vaardigheden. Deze cursus heeft naar mijn idee soms occulte trekjes en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Er worden dingen gezegd als: jij bent het centrum van de wereld. Je moet op zoek naar jouw talent, waar heb jij een gave voor. En verder worden er vaak een soort van bewustwordingsoefeningen gedaan die er voor moeten zorgen dat je 'helemaal aanwezig' bent. Vanmorgen ging dat bijvoorbeeld ook gepaard met het bewegen van je rechterhand over je lichaam, van je linkerheup naar je rechterheup, van je linkerborst naar je rechterborst en dan naar je keel en daarbij bedenken: “Ik besta”, je naam noemen, je diepste verlangen en hoop bedenken en dan iedere keer uitademen op de klank “hoe”. Ik weet niet goed wat ik hier allemaal van moet denken.
Meer informatie is ook te zien op de site www.devoorde.nl over de pulsaracademie, daar is de hele cursus op gebaseerd.
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Steeds meer cursussen gaan uit van zelfontplooiing en zelfontwikkeling, waarbij niet slechts latente capaciteiten ontwikkeld worden, maar waarbij ook de norm van alles in de mens zelf ligt. Een christen kan daar moeilijk mee instemmen.

De volgende informatie is afkomstig van de genoemde website. Aan het centrum De Voorde is mw. Els Zantfoort verbonden, die Chinese geneeskunde heeft gestudeerd en lid is van de Ned. Vereniging voor Acupunctuur. In de Chinese geneeskunde wordt gebruik gemaakt van Chi (in het Japans: Ki): energie die door het lichaam stroomt. Ziekte wordt beschouwd als een verbreking van het evenwicht, of het uit balans zijn van de energiestromen. Mw. Willy van der Lei is hier ook werkzaam. Zij is erkend lid van de Ned. Vereniging voor Mesologie. In de mesologie worden homeopathie, Chinese geneeskunde en Ayur veda e.d. samengevoegd. Een omschrijving van Ayur veda op een andere website luidt: ”De wetenschap van het leven - is tijdloos en eeuwig, het heeft noch een begin noch een einde. Het leven zelf, het intellect, de ziel en het universum hebben eveneens noch een begin noch een einde. Er heeft nooit een tijd bestaan waarin de stroom van het leven of de stroom van universele intelligentie niet stroomde. Daaruit vloeit natuurlijkerwijze voort, dat de wetenschap die zich met het leven bezig houdt, eveneens eeuwig en tijdloos is.” Het is een wetenschap van het leven die bestaat uit een filosofie en praktijk van genezen op zowel medisch als metafysisch niveau. Het praktiseren van Ayur veda is erop gericht menselijk geluk en gezondheid alsmede creatieve groei te stimuleren.

Tot zover enige informatie. De beide dames maken dus gebruik van holistische concepten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die benadering aantrekkelijke kanten heeft en facetten belicht die in de reguliere gezondheidszorg onderbelicht blijven. Echter, het wordt ook duidelijk dat er niet slechts aandacht is voor de totale mens, maar dat ook godsdienstige en filosofische achtergronden een rol spelen. Er zijn oosterse, occulte invloeden. Daarom moet er toch tegen deze werkwijze bezwaar gemaakt worden.

De stichter van De Voorde is Mark Derkse. Hij heeft met Hein Stufkens het boek geschreven ”De Herberg van het Hart”. Daarin beschrijven de auteurs Franciscus van Assisi en over de moslim Mevlana Rumi, en leggen daarbij de nadruk op wat beiden verbindt. Zelfovergave komt in plaats van dogmatische tegenstellingen. Vanuit de site van De Voorde is het mogelijk door te linken naar ”The Edge, international school for Leadership and Spirituality.” Dat blijkt een mysterieschool te zijn met vijf graden van inwijding, een school in de traditie van de oude mysteriescholen in de oudheid en middeleeuwen. Men wil nieuwe, spirituele leiders in deze wereld opleiden.

De conclusie moet helaas zijn dat De Voorde, de Pulsaracademie en The Edge uitgaan van een onbijbels mens- en wereldbeeld. Sommige aspecten van hun trainingen zijn aanvaardbaar, maar het is duidelijk dat ook ontspanningsoefeningen in een groter levensbeschouwelijk kader staan. Voor deelnemers is niet uit te maken of de oefening die in de vraag beschreven staat, min of meer neutraal is, of dat een soort oosterse meditatie beoefend wordt, die bedoeld is om met een geestelijke wereld in contact te treden.

Hoe moeilijk ook in de praktijk van een opleiding: het is beter naar alternatieven te zoeken.

Prof. Dr. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB