Sinds ik mijn man betrapt heb op zelfbevrediging, vertrouw ik hem niet meer (......

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Sinds ik mijn man betrapt heb op zelfbevrediging, vertrouw ik hem niet meer. Hoe graag ik het ook zou willen en ik diep in mijn hart wel weet dat ik hem ook wel vertrouwen kan! We hebben het er namelijk heel open over gehad en hij heeft mij beloofd dat het niet meer voor zal komen. Toch ben ik op de één of andere manier onzeker geworden en ben ik bang dat ik er op een gegeven moment achter kom dat hij vreemd gaat of verliefd is op een ander. Die angst is nu zo groot, dat ik het heel erg vind dat mijn man elke morgen een meisje (collega) ophaalt en daar heen en terug zo'n 1,5 uur bij in de auto zit. Ik heb al wel aangegeven dat ik bang ben voor vreemd gaan, maar hij neemt me iedere keer weer die angst weg door te zeggen dat hij van mij houdt, maar elke keer komt die angst bij mij weer terug. Ik weet niet meer hoe ik er mee om moet gaan. Jammer genoeg zit er in m’n hoofd geen knop die ik uit kan zetten! Kun u mij tips/advies geven?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Als ik uw vraag goed gelezen heb, was het voor u een hele schrik toen u deze ontdekking deed. Gelukkig hebt u dat samen open en eerlijk uitgepraat. Toch blijft er naderhand bij u onzekerheid over de liefde en de trouw van uw man naar u toe. Blijkbaar is er bij u van binnen iets gebeurd, wat het voor u moeilijk maakt om uw man uw volle vertrouwen opnieuw te geven. U bent door deze ontdekking bang geworden dat uw man een keer zal “vreemd gaan”. Op dit moment bent u bezorgd over het feit dat hij zo lang een vrouwelijke collega bij zich in de auto heeft, wellicht zult u een andere keer over iets anders bezorgd zijn.

Hoe komt het dat deze angst keer op keer bij u terugkomt? Komt dit alleen door het feit dat u uw man betrapte op zelfbevrediging, of zit dit dieper? Anders gezegd: Hebt u zich misschien hierdoor als vrouw erg aan de kant gezet gevoeld, of waren er al eerder andere negatieve gevoelens? Mijn indruk is, dat u dit gevoel niet zo maar kwijt zult zijn, want het helpt niet al verzekert uw man u telkens van zijn liefde voor u. Het is heel goed geweest dat u dit moeilijke onderwerp via deze vragenrubriek aan de orde gesteld hebt. Toch lijkt het mij in uw situatie verstandig om uw onzekerheid te bespreken met een christelijke psycholoog.

Nu zal het moeilijk zijn om dit eerst met uw man te bespreken, maar daar kunt u niet omheen. Zeg hem eerlijk dat u hem zo graag uw volle vertrouwen wilt geven, maar dat u het zo moeilijk vindt dat telkens de angst bij u naar boven komt dat hij vreemd zal gaan. Dat u het ook voor hem zo vervelend vindt dat u dit steeds weer tegen hem zegt. En dat u juist de hulp wilt vragen van een christen-psycholoog om die angst kwijt te raken.

Laat dit tere onderwerp ook een punt zijn in uw persoonlijk gebed tot de Heere. Wat zou het vooral een voorrecht zijn, wanneer u dit alles samen met uw man biddend bij de Heere kunt brengen.

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

huwelijk