Lauwheid en aanvallen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik ben vreselijk lauw in mijn geloof. Vaak heb ik geen zin om te bidden en sla ik dit over. En hoe vaak ik al tegen mezelf heb gezegd dat dit moet veranderen... het lukt me gewoon niet. Ik mis God wel. Ik mis het besef van Zijn aanwezigheid. Ik bid wel best vaak om de krachtige werking van de Heilige Geest in mijn hart. Maar ook hierin ben ik lauw. Ik bid het 3 a 4 keer op een dag en daarmee houdt het voor mij op. En het lukt me gewoon niet om dit te veranderen. Eén dagje houd ik het vol om het te veranderen. Daarna zak ik weer terug naar hoe ik was.

Misschien zegt u: je moet meer discipline hebben. Maar het lukt me gewoon niet om dit op te brengen. En zolang ik niet verander, hierin zal God waarschijnlijk ook niet komen met de krachtige werking van Zijn Geest. Of dit duurt nog een hele tijd voordat het gebeurt. En ik verlang er wel zo naar.

Verder heb ik last van godslasterlijke aanvallen waarin ik anderhalf uur lang in mijn hoofd de Heere Jezus ga uitschelden en de duivel ga bedanken. Dit is heel angstaanjagend. Toen ik klein was heeft God tegen mij gezegd: Je bent van Mij. Tijdens en na zo’n aanval houd ik me hieraan vast.

Ik weet echt niet hoe ik uit dit negatieve kringetje van lauwheid en aanvallen kan komen. Heeft u misschien tips? Ik zit er echt mee.

Antwoord

Ja, we hebben de gouden tip voor je. Geloof de belofte van je kinderdoop, waarin het eeuwige leven en de vergeving van zonden jou zijn toegezegd. God is jouw Vader. Jezus is jouw Zaligmaker. De Heilige Geest zal in je hart werken. En die belofte leg je aan de voeten van de Heere Jezus, samen met al je zonden en tekortkomingen: Heere, U hebt het beloofd... Zo mag je Hem ‘heilig’ blijven lastigvallen. Je komt namelijk als een zondaar, als een goddeloze en niet als een opgeknapt mens. En dat laatste is wel wat je probeert te doen: meer bidden, meer Bijbellezen, meer discipline. Het gaat je nooit lukken. Waarom niet? Omdat je dit alleen kunt en zult volhouden in de kracht van de Heilige Geest. En Zijn inwoning ontvang je pas na de vereniging met Christus. Hoe kom je daar? Heel eenvoudig: door je als een goddeloze, een vijand, een zondaar die de eeuwige dood heeft verdiend, aan de voeten van Christus neer te leggen en Hem te wijzen op Zijn eigen belofte in de doop... en wat Hij in Zijn Woord tegen allen zegt: “Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen.” Geloven is niets anders dan een wilsbesluit met je verstand, gewerkt door de Heilige Geest.

Ben je dan bekeerd? Ja en nee. Bekering is namelijk een proces dat je hele leven lang duurt. Het is een vallen en opstaan met hulp van Gods Geest. Het blijft een strijd, maar die hoef je dan niet meer alleen te voeren. En zo blijf je afhankelijk van, en verbonden aan, Christus. Blijf je ogen gericht houden op de Heere Jezus Christus en je kunt niet verloren gaan. En dan zul je merken dat jouw liefde voor de Zaligmaker zal groeien. Hij wassen (groter/meer) en jij minder worden. En dan krijg je Hem steeds meer lief, omdat Hij jou eerst heeft lief gehad.

Lees ook de artikelen over 'Dwangstoornis' eens...

2 reacties
Gtn
Gebruik de geestelijke wapenrusting uit Efeze 6. Heel bewust, dan zul je weerstand kunnen bieden tegen de aanvallen van satan. En als je dan somtijds uit zwakte toch in de zonde valt, moet je daarin niet twijfelmoedig blijven liggen, maar des te meer vertrouwen op God.
Samanthi
Aan de voeten van Jezus vind je alles wat je nodig hebt, @gtn wees terecht op de wapenrusting.