Tamponproblemen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Beste mevrouw Hoek. Ik las een vraag over tamponproblemen die door u beantwoord is. Ik heb ook zo'n soort probleem. Alleen in geval van nood gebruik ik tampons, omdat ik het eng vind om een tampon te gebruiken en erg onzeker ben als ik ze gebruik. En vaak ook bang ben dat ik hem er niet uit krijg. Daarom gebruik ik ze alleen maar als ik op dat moment geen maandverband kan gebruiken. Bijv. tijdens een vakantie als we gaan zwemmen o.i.d. Nu heb ik steeds als ik tampon heb gebruikt, (het inbrengen gaat goed. Ik gebruik dan ook de kleinste die er zijn) dat als ik hem er uit wil halen, blijft die achter een soort 'spier' hangen. Deze zit dan dwars over de tampon heen (het uiteinde). Dit doet dan behoorlijk pijn; de tampon er verder uittrekken kan niet. Terug duwen van de tampon gaat erg moeilijk omdat deze vaak helemaal volgezogen' is. Met moeite krijg ik dan die 'spier' eraf geduwd. Daarna voel ik vaak nog wel eventjes de pijn, maar dan is het ook over. Hoe kan dit eigenlijks? Dit hoort toch normaal niet? Anderen heb ik daar nooit over gehoord. Nu heb ik ook nog een andere vraag over menstruatie. Ik ben heel onregelmatig ongesteld. Dan is het rond de 4 weken, dan 5 dan 6 soms 7 weken. Ik ben ongeveer 5 jaar ongesteld. In het begin was het altijd steeds om de 4 weken, soms een keer een dagje later, maar nu kun je er niet vanuit gaan wanneer ik ongesteld word. Ik heb er dan ook vaak behoorlijk last van. Word erg misselijk, heb vaak het gevoel dat ik moet overgeven. I.v.m. medicijnen mag ik geen ibuprofen gebruiken. Ik mag alleen paracetamol gebruiken. Hier slik ik er dan ook behoorlijk veel van. Soms denk ik wel eens: ik vraag er aan de huisarts wat voor (de pijn, omdat paracetamol vaak niet helpt), als ik er een keer ben. Maar op zo'n moment durf ik er niet om te vragen. En ook over het onregelmatig ongesteld zijn durf ik niet aan mijn huisarts te vertellen. Je hoort wel eens van mensen die overspannen zijn dat dan de menstruatie ook helemaal in de war is en/of soms uitblijft. Kan dat ook zo zijn als je last heb van een (ontwikkelende) depressie?

Antwoord

Dat van die “spier”, begrijp ik niet. Of het moet zijn dat je niet één opening in het maagdenvlies hebt, maar twee openingen naast elkaar. Dat komt wel eens meer voor en is  normaal. Bij het terughalen van de tampon blijft dan als het ware de “brug” tussen de beide openingen over de tampon blijft hangen.

Je moet de vraag van de pijnstilling echt met je huisarts bespreken, zeker i.v.m. de andere medicijnen. Onregelmatige menstruaties komen bij jonge meisjes erg veel voor. Daar wordt niets aan gedaan. Door een overspannenheid en/of beginnende depressie kan een menstruatie in de war raken, maar je mag het niet omdraaien. Dus je mag niet zeggen dat je wel “overspannen” of  “depressief” zult zijn omdat je onregelmatig bent. Mensen draaien de dingen te snel om. Kijk: “Een hondje is een beestje met vier pootjes, maar een beestje met vier pootjes, hoeft nog geen hondje te zijn”. Dus zomaar omdraaien, kan niet.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

tampon