Het gebed "Heere, wij danken u"

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Het “Onze Vader” kunnen we in de Bijbel vinden. Hoe zit dat met "Heere, wij danken u"? Dat kun je nergens vinden, maar toch wordt het veel gebeden. Hoe moet je dat zien?

Antwoord

Aan tafel beginnen we nog wel eens met het “Onze Vader” en eindigen we met “Heere, wij danken U van harte”. Het eerste gebed komt letterlijk uit de Bijbel. De Heere Jezus heeft Zijn kerk geleerd om zo te bidden. Je kunt het letterlijk zo bidden als het in de Bijbel staat. Hij wilde ons leren welke dingen Hij belangrijk vindt om voor te bidden. Zijn volmaakte Gebed is een voorbeeld voor onze eigen gebeden.

Het tweede gebed, waar we vaak mee eindigen, staat niet letterlijk in de Bijbel. Het is eigenlijk een lied. In veel psalmboekjes kun je het vinden als gezang 11 (“Dankzang na het eten”). Je vindt hier ook de “Bedezang voor het eten” (gezang 10) en achter in het psalmboek bij de christelijke gebeden staan ook twee prachtige gebeden “voor het eten” en “na het eten”. Al deze gebeden staan niet letterlijk uit de Bijbel. Dat geeft ook niet, als de inhoud maar Bijbels is. Dat lijkt me met “wij danken U” wel het geval. Het leert ons te danken “van harte”, voor de “nooddruft” (de dingen die we echt nodig hebben) en voor “overvloed” (alle extra’s). We denken aan de armen die zoveel minder hebben dan wij. En dit dankgebed leert ons het aardse vergankelijke leven niet het belangrijkste is, maar dat wij alles doen wat de Heere gebied (zie Mat. 4:4). Het gaat om het eeuwige leven.

Laten we het belangrijkste niet vergeten: de Heere zoekt geen aanbidders met de lippen, maar aanbidders met het hart. We raffelen zo vaak het gebed af, zonder dat we er bij nadenken. Zulke gebeden hebben geen vrucht. Hoe vaak klaagt de Heere niet dat Zijn volk Hem met de lippen eert en niet met het hart. Wat hebben we dan veel vergeving nodig voor de manier waarop wij bidden. Wat mogen we de Heere dan vragen om de hulp van Zijn Geest, de Geest der gebeden. Die Geest kan ons leren bidden zoals het behoort. Voor wie oprecht met Zijn hart bidt, staan er dan ook rijke beloften: wie bidt, die ontvangt, wie zoekt zal vinden, en wie klopt zal opengedaan worden.

Ds. C. J. Barth

Tags in dit artikel:

bidden