Syndroom van Klinefelter

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het syndroom van Klinefelter. Eerder beantwoorde u een vraag van een jongen over de groei van het schaamhaar. Het zou bij jongens in een punt onhoog groeien en bij meisjes in een punt naar beneden. Op de website van de Klinefeltervereniging schrijft een professor dat Klinefelters vrouwelijk schaambeharing hebben (en weinig schaamhaar). Hij omschrijft het verschil in schaambeharing als volgt: “Vrouwelijk schaamhaar groeit verticaal, mannelijk schaamhaar horizontaal. Denk maar eens aan sterk behaarde mannelijke artiesten.” Het verschil wordt ook nogal eens zo omschreven dat jongens/mannen ruitvormig schaamhaar hebben en vrouwen driehoekig gevormd schaamhaar. Hoe moet ik dit nu zien? Verticaal, horizontaal, driehoekig, ruitvormig? De reden dat ik hier zo moeilijk over doe is dat bepaalde symptomen opmerk bij mezelf (jongen, 20 jaar), die horen bij het Klinefelter Syndroom, zoals weinig baardhaar en minder spiergroei (hoewel ik zelden tot nooit sport, dus dat kan ook een oorzaak zijn). Daarom wil ik graag weten of mijn schaambeharing wel in orde is. Eigenlijk heb ik redelijk veel, ook op penis en balzak, maar het loopt echt niet tot mijn navel, althans niet in dezelfde mate; tussen navel en schaamstreek is de beharing heel erg dunnetjes. Het dikkere haar loopt eerder horizontaal dan in een punt omhoog. Misschien vindt u mij een beetje overdreven, maar voor mezelf is het nogal belangrijk en ik durf er niet mee naar een dokter. Ik hoop dat u op mijn vraag in wil gaan.

Antwoord

Het is maar hoe je het beschrijft. Ruitvormig bij mannen is misschien wel een betere beschrijving, dat wil dan zeggen dat er op de schaamstreek en op de geslachtsorganen zelf schaamhaar zit en dat het dan in een punt naar de navel doorgroeit. En inderdaad groeit het dan meestal in een meer dunne lijn naar de navel toe. Bij meisjes groeit het ook op de schaamstreek, maar het stopt dan in een horizontale lijn en dat ziet het eruit alsof het in een driehoek naar beneden groeit. Bovendien is er veel individuele variatie in.

Verder zou ik net nadruk willen zeggen dat je de diagnose “Klinefelter” nooit en alleen op de groei van het schaamhaar kunt stellen. Het is een combinatie van symptomen. Uiteindelijk is er een chromosomen onderzoek voor nodig om het zeker te weten. En als je er bang voor bent, ga dan echt eens naar de arts. Die vindt zo’n vraag echt niet raar. Het is veel vervelender om al die tijd in grote onzekerheid te moeten zitten.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

beharingsyndroomziekte