Zondag in een hotel verblijven

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Kun je wel met reizen meegaan waarin je op zondag in een hotel moet verblijven en er dus mensen voor jou aan het werk zijn? Ik denk dat als je hier geen moeite mee hebt, je dus ook zelf wel op zondag in een hotel zou willen werken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Vragen zoals deze hebben een heel persoonlijk karakter. Wat voor de een wel kan, kan voor de ander niet. En die 'een' en die 'ander’ kunnen beide kinderen van God zijn.  Je kunt je misschien nu niet voorstellen dat zo’n 40 jaar geleden een voorziening als AOW voor kinderen van God een probleem kon zijn. In die tijd moest je dat nog gaan halen op het postkantoor. Ik herinner me een kind van God, die weigerde dat geld te gaan halen, want “de Heere heeft mijn hele leven trouw voor mij gezorgd en het is een klap in Gods gezicht als ik dat geld ga halen”. Een ander kind van God antwoordde toen: “Ik dank de Heere elke maand als ik m’n AOW-tje mag halen voor Zijn goede zorgen.” Twee kinderen van God met heel verschillende benadering.

Een vraag over een zondag in een hotel is van eenzelfde strekking. De een vindt het toelaatbaar, een ander niet. Dat is dan de reden dat hij of zij liever op zondag niet op reis is en uitsluitend korte reisjes maakt (van maandag tot zaterdag). Mijn antwoord probeert een middenweg te gaan. Je kunt namelijk voorkomen dat anderen voor jou moeten werken. Het gebeurd al dat hotels/pensions aangeven dat op zondag de kamers niet worden gedaan. Als je in een hotel bent waar dat wel gebeurt, kun je dat voorkomen door zelf je bed recht te trekken en vervolgen het bordje “niet storen”  aan de buitenkant van je kamerdeur te hangen. Dan wordt er aan jouw kamer niets gedaan.

Wat de maaltijden betreft: thuis moet er ook gegeten worden en worden meerdere maaltijden bereid. Er zijn genoeg gezinnen waar de zondagse maaltijd juist een extraatje heeft omdat je dan vaak met zijn allen aan tafel bent, wat in de week lang niet altijd gebeurt, zeker niet als er kinderen op kamers zijn. Wij hebben dat mogelijk overgenomen van de Joden die juist op de sabbat (ondanks de sabbat!) een feestelijke maaltijd hadden en nog hebben. Op die manier mogen we ook rusten: genietend van het goede en de ontspanning die de Heere geeft. Zo heeft de Heere het vierde gebod ook bedoeld: om lichamelijk, psychisch en geestelijk op adem te komen. Maakt het dan veel uit of er thuis of in het hotel waar je verblijft een maaltijd wordt bereid?

Het verblijf op zondag in een hotel heeft dus alles te maken met je eigen intentie: beperk je de service tot het (hoog)nodige of buit je die uit. Je kunt daar zelf aan tegemoet komen.  Om uit het feit dat je (beperkt) van de diensten van het hotelpersoneel gebruik maakt meteen de conclusie te verbinden dat je dan zelf ook wel in een hotel (en dus ook op zondag) kunt gaan werken, lijkt mij wat ver gaan. Zelf heb ik meer dan eens gelogeerd in een hotel waarvan de eigenaar op zondag de maaltijden voor zijn gasten bereidde, maar met zijn gezin toch naar de kerk ging. De kamers werden niet gedaan, maar dat wist iedereen. Zo kan het dus ook.

Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

zondag