Iedere keer weer toegeven aan seksuele lusten

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Volgens mij ben ik verslaafd. Hoe kom ik daar van af? Ik haat mijzelf omdat ik iedere keer weer toegeef aan allerlei seksuele lusten die in mij opkomen. Het staat mij in de weg en ik kan er niet altijd tegen op. Soms gaat het hele periodes goed en andere keren gaat het een hele tijd fout.

Antwoord

Het is pastoraal mijn gewoonte om iemand die verslaafd is door te sturen naar de professionele hulpverlening. Wij begeleiden dan de persoon op geestelijke wijze. Samen luisteren naar Gods Woord, samen bidden en de nood voor de Heere neerleggen. Omdat Hij alleen kan verlossen van alle kwalen, ook van de verslaving.

Wat laat de zonde zich toch duur betalen. Het zijn zeer moeilijke tijden wanneer we, aan welke zonde dan ook, verslaafd zijn geworden, vooral wanneer ons geweten spreekt dat we verkeerd bezig zijn. Je neemt je voor om die bepaalde boezemzonde niet meer te doen en zie daar: het kwaad is opnieuw geschiedt. Dat kan een geestelijke strijd veroorzaken om uitgedreven te worden tot de Heere. Want bij Hem alleen zijn uitkomsten, ook tegen de verslaving van zedeloosheid en ongerechtigheid. Tracht plaatsen, tijden en mogelijkheden, die je tot zonde verleiden, te vermijden.

Waarde vriend, je hebt een moeilijk leven en je bent niet te benijden. God schenke je genade om tegen de verleidende machten van de zonde te strijden, maar zoekt ook hulp van hen die er gespecificeerd in zijn om je te helpen. Misschien dat je dan wat schaamte moet overwinnen, maar het is de moeite waard om het te doen. Ora et labora: bidt en werkt. De Heere schenke je Zijn hulp uit gemade om Christus wil.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

seksverslaving