Verjaardag houden op zaterdagavond

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ds. Van Rossem. Ik heb een vraag over je verjaardag houden op zaterdagavond. Mijn schoonfamilie vind het verjaardag houden op zondag niet erg, dus op zaterdagavond na twaalf uur ook niet. Gaan 's zondags wel naar de kerk. Nu heb ik mijn verjaardag voor hen op zaterdagavond gehouden, maar op de voorwaarde dat ze goed op tijd naar huis zouden gaan. Hier hebben ze zich niet aan gehouden en moest ik om tien voor twaalf zeggen dat het nu toch bijna wel zondag is. Maandag hebben we er met elkaar over gepraat en ze zeggen dat ze er voortaan aan zullen denken. Ik heb gezegd, dat we beter voortaan op een andere avond mijn verjaardag kunnen houden. Weet u wat het beste is?

Antwoord

Ik waardeer het zeer in je dat je je verjaardag niet op de zondag houdt, omdat de zondag voor jou de dag des Heeren is, die alleen maar aan de Heere en Zijn dienst kan toegewijd zijn. En voor jou begint de zondag al op de zaterdagavond. Terecht! Vandaar dat je wilt dat voor twaalf uur ’s nachts iedereen vertrokken is, Van die houding zul je geen spijt krijgen. Wat is de zondag in onze tijd verbleekt tot een dag die de mens zichzelf toeeigent, alsof hij niet genoeg heeft aan de zes werkdagen door de week Over egoïsme gesproken. Ook bij vele kerkgangers kan er bij dezen schrikbarend veel door. Maar kort en goed: een christen heeft ook de dag des Heeren lief, anders is hij of zij geen christen, al zegt hij anders. Wie door genade de Heere mag lief hebben, heeft Zijn volk lief, Zijn dienst lief en Zijn dag lief. Een oude christin leerde mij: als je niet zeker weet wat op de dag des Heeren wel of niet mag, dan kun je het nooit nauw genoeg nemen.

Ik vind het fijn dat je er met je schoonouders over hebt gepraat. Ik neem aan dat je vriendin het hier mee eens was. Het valt me op, als ik je vraag goed begrijp, dat ze niet boos zijn geworden en beloofden er in de toekomst  met een en ander te rekenen. Dat waardeer ik ook. Het werd dus blijkbaar geen reden tot ruzie. Dat had ook anders gekund. In ieder geval heb je voor hen niet gezwegen om wille van de lieve vrede, die eigenlijk dan helemaal niet lief is, maar alleen maar wreed. Je hebt je van ze vrij gemaakt. Heb ook veel gebed en liefde voor ze, en laat dat maar merken. En wees dankbaar dat ze zo reageerden. Ik heb het wel eens anders mee gemaakt.

Maar nu je vraag: is het niet beter om voortaan, om allerlei zondagdiscussies te vermijden, je verjaardag op vrijdag te houden? Wordt het later dan twaalf uur ’s nachts, dan wordt in ieder geval de zondag niet ontheiligd. Ik vind dat daar veel voor te zeggen is, hoewel ik wel mijn vraagtekens zet achter vele vormen van nachtbrakerij. We spreken van verjaardag en niet van verjaarnacht. Maar je idee vind ik eigenlijk niet zo slecht. Je voorkomt er gewetensconflicten mee en dat is nooit verkeerd. Zij het dat we onze verjaardag ook op vrijdag in christelijke stijl hebben door te brengen, maar ik heb de gedachte dat jij dat wilt.

Je zorg voor de zondag trof me. Is dat omdat jij door de genade van de wedergeboorte een zondagskind mag zijn van de Heere Jezus? Dat is voor jou de zondag de beste dag van de week. Een hoogtepunt. Dan leef je, voor rekening van de Heere, van zondag tot zondag steeds voort totdat je eens, door de doodspoort, mag intreden in de eeuwige Zondagsplaats, het hemels Jeruzalem... Rijk als dat door genade jou mag geleden.

Ik wens je Gods zegen toe, je vriendin, je ouders en je schoonouders. En een gezegende zondag toegebeden.

Hartelijke groet,
Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

verjaardag