(...) Mag ik haar vragen haar relatie te verbreken en opnieuw met mij verder te ...

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 20 jaar, ik heb drie jaar verkering gehad met een meisje. In die relatie zijn wij te ver gegaan op lichamelijk gebied. Die verkering is nu ruim een jaar geleden beëindigd (door mij, waar zij erg veel verdriet van gehad heeft en een groot schuldgevoel). Zij heeft opnieuw verkering en ik had opnieuw verkering. Maar ik voelde me er toch niet lekker bij met haar te ver te zijn gegaan (voor God waren mijn ex en ik getrouwd) en nu een ander te hebben. Zij is na onze relatie erg veranderd. Ik ben er zeker van dat ze hem trouw is en deze keer niet te ver wil gaan voor haar huwelijk. Nu is mijn vraag: ik zou graag weer met haar een relatie beginnen, alleen zij heeft nu een ander (nog niet lang). Mag ik haar vragen haar relatie te verbreken en opnieuw met mij verder te gaan? Met die ander is ze waarschijnlijk nog niet zo ver gegaan. En hoe zou ik dat moeten aanpakken, zodat zij geen (of bijna geen) schuldgevoel krijg tegenover mij of tegenover de ander? Alvast erg bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Beste jonge vriend,

Ik denk dat je gelijk hebt dat jij en je voormalige vriendin eigenlijk voor het leven bij elkaar hoorden, nadat jullie jezelf seksueel volledig aan elkaar hebt gegeven. Je had dus de verkering niet mogen uitmaken. Dat heb je echter wel gedaan. Inmiddels is het leven verder gegaan en is er een nieuwe situatie ontstaan. Jij hebt inmiddels al weer verkering gehad. Heb je trouwens met dat meisje ook geslachtsgemeenschap gehad? Als dat zo is, heb je voor God overspel gepleegd in je relatie met je vorige vriendin. Als dat niet zo is, gefeliciteerd, want je hebt wat geleerd van eerdere fouten. Maar al ben jij nu weer vrij, je voormalige vriendin heeft nu verkering. Ik denk dat je in deze omstandigheden geen recht hebt om haar te vragen. Zij is niet vrij. Ook het feit dat jullie eigenlijk voor het leven bij elkaar hoorden geeft je nu niet het recht om haar te vragen. Sinds je het met haar hebt uitgemaakt, heb je je recht op haar opgegeven, en dat feit moet je onder ogen zien.

Wat moet je dan doen? Leg de zaak voor God neer. Erken je zonden en belijd ze voor Hem. En geef het over in Zijn hand hoe het verder zal gaan. Misschien heeft je ex-vriendin momenteel een goede relatie en is ze er gelukkig mee. Dat mag je haar gunnen. Misschien is ze toch niet gelukkig, en gaat haar verkering uit. En het zou kunnen dat ze dan openstaat voor een hernieuwd contact met jou. Maar dat kun je niet forceren.

Wachten, je op de achtergrond houden, geduldig zijn, bidden... heb ik het verkeerd dat dat dingen zijn waar je erg veel moeite mee hebt? Hoewel het heel moeilijk voor je is, moet ik je dit toch adviseren. Ik hoop en verwacht dat God je in de tijd die komt veel wil geven. Dan denk ik vooral aan de persoonlijke relatie met Hem. Zoek met je leven in het reine te komen met Hem. Je hebt in de achterliggende jaren gemerkt, dat je op eigen houtje heel wat ellende kunt aanrichten. Brengt het bij het kruis. In Christus is vergeving. Christus wil “geheel de jouwe” zijn. Als je daar in deze tijd dat je je alleen en verlangend voelt mee bezig bent, zul je er later waarschijnlijk goede herinneringen aan bewaren. Een moeilijke tijd in ons leven kan zo een hele gezegende tijd worden.

Ik wens je alle geluk toe!

Ds. A. de Lange, Oldebroek

Lees meer artikelen over:

verkering