Tevree zonder teevee

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Is het verkeerd als je een tv in huis hebt? Ik kijk nooit rare programma’s ofzo, maar is Kopspijkers dan ook verkeerd? Ze houden bijvoorbeeld wel goeie acties, zoals bijvoorbeeld een actie voor mensen met aids.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je zult mij wel erg onnozel vinden, maar ik weet niet wat Kopspijkers inhoudt. Er zijn op tv vast wel veel programma’s waarbij er een of ander goed doel gesponsord wordt. Bij de postcodeloterij gaat er ook een deel van de opbrengst naar goede doelen, maar is dat een reden om aan de postcodeloterij mee te doen? Je begrijpt het wel: het doel heiligt niet altijd de middelen. Zo is het ook met de tv. Je stelt deze vraag natuurlijk omdat je best graag tv kijkt of wilt kunnen kijken, zonder het gevoel te hebben dat je iets verkeerds doet.

In theorie is het waar dat een christen op een verantwoorde wijze van dit medium gebruik kan maken. In de praktijk is het echter zo (onderzoeken hebben dat overduidelijk aangetoond) dat de gemiddelde tv-kijker van kerkelijke of christelijke huize zich nauwelijks onderscheidt van de wereldling: ze kijken naar dezelfde sportprogramma’s, shows, cabaretachtige optredens, enz. Zij vergapen zich aan dezelfde soapseries als de rest. Van films waarin alle zonden tegen de Tien Geboden worden uitgebeeld en voorgeleefd, wordt genoten als amusement . Men heeft het gevoel een ‘mooie’ avond te hebben gehad na urenlang naar dat ene punt in de huiskamer gekeken te hebben. Communicatie was niet mogelijk. Een normaal gesprek kon niet meer gevoerd worden. Iedereen moet zijn mond houden, want we zitten te kijken. Gezellig een spelletje doen met elkaar is er niet meer bij. Dat veel jongeren en ouderen er zulke oppervlakkige en wereldse opvattingen op nahouden over seksualiteit, huwelijk en gezinsleven en over allerlei andere zaken is voor een heel belangrijk deel te verklaren door de invloed van de tv.

“Maar er zit toch een knop aan dat apparaat?” zo zei men voorheen; tegenwoordig gaat alles met afstandsbediening. Via kabel of satellietschotel zijn tal van kanalen te ontvangen, met alles wat rijp en groen is. De keuzemogelijkheden zijn onafzienbaar; de verleidingen en zonden liggen onder handbereik. Ondanks het feit dat men vanwege zijn afstandsbediening de stoel niet eens meer uit hoeft te komen om de tv uit te zetten, zien we niet dat mensen de veelgeroemde ‘knop’ eerder en consequenter bedienen dan vroeger.

Heb je een tv nodig? Om gelukkig te worden in elk geval niet. Ook de belangrijkste informatie voorziening is langs allerlei andere wegen te verkrijgen. De tijd die je uitspaart door niet naar de tv te kijken, kun je heel goed besteden aan goede doelen. Aan een jongerenbijeenkomst, verenigingsavond, bijbelkring, familiebezoek, het lezen van een goed boek, enz.

Wil je perse een tv hebben, laat hem dan in de doos zitten. Zet hem hoog in een kast, en haal hem alleen te voorschijn als er iets verschijnt waar je zonder bezwaar naar kunt kijken en wat je beslist moet weten en niet op een andere manier te weten kunt komen.

Ik leef tevree - zonder teevee.

Ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

tv