(...) geestelijk is het allemaal zo donker: zonder Christus leven en in de ban v...

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 20. Verloofd en heel gelukkig, maar geestelijk is het allemaal zo donker: zonder Christus leven en in de ban van de wet zijn. Ik kán radicaliseren (verkeerde cd’s wegdoen, tegen zondige begeertes strijden, niet vloeken e.d.) maar ik wil dat gewoon niet. De HEERE bewaart me nog voor een uitbrekende zonde. Ik heb diverse malen geprobeerd mezelf te bekeren of althans... Ik weet dat het vanuit de mens NOOIT iets kan worden. Dood, dood, dood. Maar wat moet ik dan? In Jezus geloven, zeggen ze. Maar hoe? Het bidden lukt niet, Bijbellezen schiet er vaak bij in... Het zegt me zo weinig, herken mezelf niet. Bidt maar, zeggen ze. Maar hoe? Elke keer loop ik tegen die muur op: ik probeer zoveel goeds te doen maar dan toch weer zondigen...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Vriend,

Je bent verloofd en gelukkig, schijf je. Van harte gegund. Maar, er is een maar. Alles is zo donker schrijf je. Het is waar, buiten Christus is het donker, uitzichtloos, radeloos en hopeloos! Ik hoor je kreet; Wat moet ik doen om zalig te worden? Je hebt zelf het antwoord al gegeven; je bekeren! Je schrijft dat je het al twee keer hebt geprobeerd maar dat het is mislukt. Mijn antwoord is; gelukkig, je had het kunnen weten dat het onmogelijk was om jezelf te bekeren. Ook schrijf je dat het vanuit de mens NOOIT lukt. Ik heb maar één antwoord; Amen, je ligt verloren! Je vervolgt te schrijven dat we dood, dood en nog eens geestelijk dood zijn! Mijn enige antwoord hierop is; Amen!

Wat moet ik verder met je?... Je bent een hopeloos geval. God kan maar één ding doen met jou en dat is je wegwerpen, voor eeuwig, dat heb je verdiend. Er is met jou niets te beginnen. Mee eens?

Wacht even, voor dat ik verder ga; je bent een hopeloos geval in jou en mijn ogen, maar niet in Gods ogen. Geloof je dat echt? Geloof je dat je voor God niet te ver weg bent en niet te hopeloos bent? Geloof je dat het alleen van BOVEN moet komen, van boven alleen? Misschien denk je; ja, dat is wel waar, maar dat moet ik wel weten of ik uitverkoren/uitgekozen ben door God? Weet je wat ik wel weet? Jij hebt gekozen voor de dood en jij hebt gekozen voor de weg om verloren te gaan, maar God koos, in de eeuwigheid reeds, voor gedachten van vrede en niet voor het kwaad. Hij zond Het Liefste wat Hij had naar deze verloren, geestelijk dode wereld. Een wereld, zo verrot, dat er niets meer in die wereld naar God vroeg. Maar God vroeg naar deze wereld. God vroeg niet naar varkens zegt Luther, maar God vroeg naar goddeloze, naar zondaren en zondaressen in Zijn lieve Zoon.

Misschien is het nog nooit tot je doorgedrongen, omdat je altijd zo bezig bent geweest met jezelf, altijd bezig met de weg van beneden naar boven, ook als het om het geloof gaat. We maken van geloof een werk. Je moet geloven en je moet aannemen. Al zijn het op zichzelf Bijbelse uitspraken, maar ze worden geplaatst in kader van de wet. Maar geloof is juist een gift. Zalig worden is zalig worden door genade! Wat is genade?... Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Vriend, deze Zoon wordt ook jou in de schoot gelegd (Romeinen 10:8). Met het doel om jou te verderven? Nee, maar om je te behouden. Te behouden van de eeuwige dood. Kus deze Zoon des Vader en je zult gehouden zijn! Want wie de Zoon heeft die heeft het eeuwige leven en komt niet in de verdoemenis (Joh. 5:24). Dat hebt je wel verdiend en ook gewild, maar God in Christus staat gereed om ook jouw te redden tot eeuwige vreugde in Christus.

Ik hoop dat je beseft dat Gods liefde niet ver van je af staat, maar heel dicht bij is. Het is niet nodig om die zware en onmogelijke reis te maken om de zaligheid te verkrijgen. Trouwens, ik kan je zeggen dat het dan een verloren zaak zou zijn geworden. Je was onderweg vergaan. Maar Hij maakt die reis, die nodig was om de zaligheid te verwerven (Rom. 10: 6/7). Deze duurgekochte zaligheid wordt jou in dit antwoord aangeboden. Niet zomaar, maar echt gemeend. Er stromen zelfs tranen bij.... Vriend, vriend hoeveel malen heb ik je bijéén willen vergaderen gelijk een hen haar kuikens en Gij hebt niet gewild (Lukas 13:34).

Een hartelijke groet en Gods zegen vanuit de pastorie van Vinkeveen,

Je dominee A. Simons

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: