Aanwezigheid bij overdoop

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Mijn neef laat zich binnenkort overdopen. Ik ben hier op tegen, maar vind het wel fijn dat hij bij de Heere wil horen. Ik weet nu niet of ik bij de doopdienst aanwezig moet zijn of niet.

Antwoord

Als je in de kinderdoop gelooft, noem je de volwassendoop 'overdopen'. Baptisten en evangelischen erkennen niet de kinderdoop. Zij noemen dat zuigelingenbesprenging. Wat wij dan 'overdoop' noemen heet bij hen gewoon 'dopen'.

De zaligheid is niet afhankelijk van het al of niet erkennen van de kinderdoop. Ik ben ook absoluut tegen overdopen. Maar als iemand, die in een reformatorische kerk is opgegroeid en de kerk vaarwel heeft gezegd later tot bekering komt via een evangelische of baptistenkerk en hij laat zich overdopen, is het allerbelangrijkste of zo iemand echt tot bekering en geloof gekomen is. Ik zou geen bezwaar hebben tegen het aanwezig zijn bij zo'n dienst. Daarmee betuig je niet je instemming maar je laat een stuk meeleven zien met je neef.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

overdoop