Volgende maand samenwonen

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een Nederlands Gereformeerd meisje van 22 jaar. Ik ben radeloos en heb niemand waarmee ik hierover zou kunnen praten. Ik heb verkering met een niet-gelovige, hele lieve, jongen die me ten huwelijk heeft gevraagd. Ik heb ja gezegd. Nu is het zo dat we volgende maand willen gaan samenwonen. Ik wil dat ook erg graag, maar de kerk is er tegen. Mijn ouders zijn er eveneens tegen. Ik ben nu zo bang voor wat er allemaal gaat gebeuren. Mijn kerk is heel streng en ik ben bang voor wat ze gaan doen. Ik wil zo graag gewoon naar de kerk kunnen blijven gaan als ieder ander mens. Ik ben geen slecht persoon en ik vind niet dat ik van samenwonen een slechter persoon wordt. Nu weet ik gewoon niet meer wat ik moet doen en vraag om hulp en advies...

Antwoord

Beste vraagstelster,

Voor een geslaagd huwelijk (een huwelijk met een solide basis) is nodig, dat je elkaar als man en vrouw liefhebt met een liefde die geworteld is in de liefde van Christus Jezus. Dat laatste zeg ik erbij. Want elke liefde is nog geen zelfopofferende liefde waarin je met alles wat je hebt en bent voor elkaar ter beschikking staat, in voor- en tegenspoed; totdat de dood scheiding maakt. Er is ook een liefde die uit weinig meer bestaat dan uit zelfzucht. Vraag jezelf af met je verloofde (laat ik hem zo maar noemen) met wie je tot een huwelijk denkt te komen, of je elkaar zo liefhebt. Naar aanleiding van je vraag, kom ik nu tot enkele vragen aan jou/jullie:

Zou je denken, dat jullie elkaar zo -ik bedoel met een in Christus gewortelde liefde- liefhebt? En zou je dat wel kunnen, als je niet elke dag -ieder voor zich en samen- de Heere zoekt en bidt en als je niet elke zondag naar de samenkomst van de gemeente gaat om versterkt te worden in het geloof. Als dit voor jou van levensbelang is geworden, zal je met iemand voor wie die dingen van geen betekenis zijn, geen echte en hechte huwelijksgemeenschap kunnen beleven. Vroeg of laat komen daar dan de grootste problemen uit voort. Bijvoorbeeld: hoe breng je samen de dag des Heeren door? En: zou je in de opvoeding van je kinderen, als God je die geeft, wel één lijn kunnen trekken? Niet voor niets zegt de Bijbel dus, dat wij geen ander juk aan moeten trekken met de ongelovigen (2 Kor.6:14). Een paard en koe die voor een kar zijn gespannen en samen die kar moeten trekken, vormen immers ook geen goed span.

Maar misschien zeg je: ik zou mijn verloofde de weg kunnen wijzen naar de Heere Jezus, Hem voor de Heere en Zijn dienst kunnen winnen en zo voor hem tot zegen kunnen zijn. Zeker en als dat ook in jouw liefde voor hem een belangrijke rol speelt, moet je hem dat vooral laten weten. Dan weet hij wat hij aan jou heeft. Maak daar dan maar een gebedszaak van en vraag hem, of hij bereid is met jou (bijvoorbeeld via een catechisatie of gesprekskring) de dingen van het christelijk geloof te onderzoeken.

Intussen moet je weten, dat een huwelijk niet direct een evangelisatiemiddel is. Loop dus niet op de feiten vooruit! Je gaat met deze jongen trouwen of je doet het niet. Maar met hem gaan samenwonen, dat is iets waarin je de Heere nooit mee zult krijgen. Vraag je ook af waarom je dat eigenlijk wilt. Wil je toch een slag om de arm houden? Denk je: dan kan ik gemakkelijker van hem af, als alles spaak zou lopen? Intussen heb je dan wel als man en vrouw geleefd en je geweten bezoedeld. Vergeet ook niet, dat een huwelijksbevestiging in de kerk nadat je eerst geruime tijd hebt samengewoond, op grote bezwaren zal stuiten bij de kerkenraad en voorganger van de gemeente waartoe je behoort. Dus niet doen.

Terecht hebben je ouders en kerk tegen samenwonen grote bezwaren. Leer elkaar eerst goed kennen. Misschien heb je nog al te kort verkering met elkaar. Mijn raad is: trouw met elkaar, maar doe dat eerst, als je van de Heere in je gebed de goedkeuring over je huwelijk hebt gekregen.

Ik hoop, dat je aan mijn aanwijzingen wat hebt. De Heere geve je wijsheid in alle dingen. Graag beveel ik je aan in de hoede van onze grote God en Zaligmaker.

Je ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

samenwonen