Ten hemelopneming van Maria

Ds. P.D.J. Buijs / 2 reacties

Vraag

Is Maria de moeder van Jezus opgenomen net zo als Elia? Hier zegt de Bijbel natuurlijk niets over, maar zijn er andere (historische) geschriften die hier wel over schrijven? Of zijn er juist geschriften die haar dood beschrijven? Ik geloof zelf dat ze een natuurlijke dood gestorven is maar in een gesprek met een rooms-katholiek persoon kwam dit aan de orde. Ik had er nog niet eerder van gehoord, dus ben wel benieuwd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste lezer,

Hier heb je inderdaad een belangrijk verschil tussen de Rooms-Katholieke Kerk en het protestantisme. Een Rooms-Katholiek kent naast de Bijbel  een tweede bron van openbaring: de Traditie (met opzet met een hoofdletter geschreven). Zij weten net zo goed als wij dat de Bijbel niets zegt over een ten hemelopneming van Maria of over haar sterven. Maar, zo zegt men dan, onze Traditie zegt er wel wat over en die is net zo waar als de Bijbel.

Dit is een fundamenteel verschil tussen de RKK en ons en we zullen het daar ook wel nooit over eens worden. Dat maakt het onderlinge gesprek ook zo lastig: je baseert je op verschillende bronnen en kent daar een verschillend gezag aan toe. Wij wijzen de gedachten over Maria af, omdat Gods onfeilbaar Woord er niets over zegt. En daar alleen hebben we ons aan te houden.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Ds. P.D.J. Buijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Rooms Katholieke Kerk
2 reacties
CrA
De traditie is net zo waar als de Bijbel, want het is ook geïnspireerd door de Heilige Geest, zegt men. En in de praktijk betekent dit dat men de traditie niet naast de Bijbel stelt, maar zelfs erboven, wat vervolgens tot dwaling leidt. Zie het in die zgn. ten hemelopneming van Maria. De Bijbel zegt er niets over, maar volgens de traditie is het wel zo. En wat is het gevolg? Men ziet Maria als middelares. Want om dat te zijn moest ze uiteraard met ziel en lichaam zijn opgenomen, zoals Jezus.
Jesaja40
Al dit soort onzin komt voort uit onwetendheid en manipulatie. Wilde ongefundeerde en oncontroleerbare "feiten van Mariaverschijningen" doen de ronde. De goedgelovige kerk accepteerde het getuigenis en vervolgens was er weer een heilig huisje ontstaan. Dat Maria zoveel keren naar de aarde toekwam bezorgde haar een aureool van heiligheid. Dan moest zij als dat zo was, toch zeker naar de hemel zijn gevaren. Zij was de intermediair geworden van de gebeden, want zo wordt er gezegd en gedacht: Jezus zal haar toch niet afwijzen. Mijn vraag zou dan zijn ben je dan bang voor Jezus dat je het niet zelf aan Hem wil vragen? Ziedaar de zoveelste dwaling in de kerk.

Deze mythe wil men om economische reden in stand houden. Een heuse industrie van kerkelijke santenkraam is ontstaan doordat 'pelgrims' diverse oorden bezoeken. En wat goed is voor de kerkelijke kas moet ook goed zijn voor de mens. Het laatste is een traditie voortzetten in de kerk die dit propageert.

In de 16e eeuw zien we dat de monnik Tetzel op een schandelijke wijze de kas van de kerk weet te spekken. U kent de uitspraak daarbij: zodra het muntje in het kistje klinkt het zieltje in de hemel springt. Het resultaat is verbluffend en zichtbaar: de Sint Pieter in Rome is met deze muntjes gebouwd. Mede aan dit beschamende gedrag is gelukkig de reformatie ontstaan.