(...) Nou ben ik in de Ger. Gem. in Ned. geboren en na een aantal jaar met m'n o...

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik lees heel vaak in de antwoorden dat je moet blijven in de kerk waar God je gesteld heeft (d.m.v. je geboorte). Nou ben ik in de Ger. Gem. in Ned. geboren en na een aantal jaar met m'n ouders overgegaan naar de Ger. Gem. Welke kerk moet ik dan zien waar God me geplaatst heeft? (Ik weet van mezelf dat ik absoluut niet meer terug zou kunnen naar de Ger. Gem. in Ned. omdat daar geen Bijbelse leer wordt verkondigd).

Antwoord

Beste vragensteller,

Je bent in de Ger. Gem. in Ned. geboren. Je ouders gingen naar de Ger. Gem. Was jij toen volwassen of ben je als minderjarig kind met je ouders overgegaan? Is dat laatste het geval dan ben je m.i. in de Ger. Gem. gesteld door de overgang en beslissing van je ouders die op dat moment het gezag over je uitoefenden en dat ouderlijk gezag is van Godswege. Je legt volgens mij te veel nadruk op alleen waarin je geboren bent. God heeft je dus volgens mij in de Ger. Gem. geplaatst door de overgang van je ouders. Het zou anders liggen als je als 18+ de overgang met je ouders gemaakt hebt. Dan had je namelijk zelf de beslissingsbevoegheid en dan heb je de kerk waarin je geboren bent verlaten. Daar moet je dan wel een goede reden voor hebben. Mensen doen dat soms te lichtvaardig en op grond van niet-wezenlijke zaken. Inderdaad moet je daar terughoudend in zijn. Maar zijn er dringende redenen dan is een overstap niet altijd fout.

Ds. J. L. Schreuders