Kind met hand in broek

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Mijn zoontje van drie zit constant met z'n handen in z'n onderbroek. Als ik er wat van zeg, zegt hij: “Plassertje is dik, mama.” En inderdaad is z'n plassertje dan stijf, net als bij een volwassen man, zeg maar. Mijn vraag: “Is dit normaal?” Ik weet dat het “met z'n handen in z'n broek zitten” hoort bij z'n seksuele ontwikkeling, maar een kind van drie met een stijve penis, is dat normaal? Ook is z'n plassertje volgens mij véél langer dan die van een gemiddeld kind van drie.

Antwoord

Van kinderen is bekend dat zelfbevrediging al op jonge leeftijd begint. Bij een aantal jongens is waargenomen dat zij zichzelf vanaf hun 15e-16e maand bewust genitaal stimuleren. Al eerder kun je ze zien spelen met hun geslachtsorgaan. Nieuwsgierig als kinderen zijn, wordt op de peuter- en kleuterleeftijd veel geëxploreerd, bijvoorbeeld d.m.v. zelfstimulatie. Masturbatie komt voor in de leeftijdsfase van 3-5 jaar. De frequentie kan per kind enorm verschillen. Kinderen zijn er in deze leeftijdsfase ook nog open in naar de omgeving toe.

Mij zijn geen gegevens bekend over de penislengte bij een peuter. Als u daar toch vragen over hebt adviseer ik u dit te bespreken met een arts van het consultatiebureau of met uw huisarts.

Groet, Betsy Westeneng (Eleos)

Tags in dit artikel:

opvoedingpeuterzelfbevrediging