In de Bijstand

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Als je in de Bijstand zit en je hebt bijv. een nieuwe pc of harddisk (voor backup) nodig, maar je hebt er geen geld voor. Waar kun je dan terecht?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Sommige gemeenten hebben daarvoor bepaalde voorzieningen in het leven geroepen. Of jij ook gebruik kunt maken van zo’n regeling kun je het best even navragen bij je eigen gemeente, afdeling sociale zaken.

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

juridischwerkloosheid
15 reacties
1a2b3c
Ik dacht dat de bijstand bedoelt was voor de noodzakelijke levensbehoeften.
Een pc reken ik daar niet onder eerlijk gezegd.
Ik kan me de tijd nog goed herinneren dat ik me geen pc kon veroorloven met een gewone baan.
Hanna
Misschien is 2de hands wat? ipv nieuw?
Annet76
Ik weet niet of je dat nou zomaar kunt stellen 1a2b3c.
Dat vind ik erg kort door de bocht.
duo
Kijk eens op deze site: http://www.dajong.computervrienden.nl/
TheKeimpe
Ik ben het voor de verandering eens met Annet76 :)
Een PC kan wel degelijk nodig zijn, denk aan een gezin met opgroeiende kinderen op school. Of iemand volgt een cursus via internet (kan heel handig zijn om uit de bijstand te komen). Of, of, of...

Verder weet ik niet of de vragensteller/stelster lid is van een kerkelijke gemeente, maar misschien weet de diaconie ook wel een oplossing (handig computerneefje in de gemeente oid... Mijn vader (ouderling) zei toen ik een jaar of 16 was ook wel eens tegen mensen: moet je aan mijn zoon vragen, die wil je vast wel helpen.)
1a2b3c
Toch raar dan dat iemand met baan die zich geen pc kan veroorloven maar moet zien hoe hij het redt.
Ging overigens wel al was het lastig, op school kan je ook op de pc. en de bibliotheek is er ook nog.
Ik kan een pc echt niet als een noodzakelijke levensbehoefte zien.

Je kan trouwens ook eens in een kringloop winkel kijken, wat daar allemaal niet te koop is voor heel weinig!!
sydneylover
Ik ben in tegenstelling tot het antwoord niet van mening dat de lokale overheid de eerste instantie is om op dit soort vragen een antwoord te (moeten) hebben.
Een pc is geen eerste levensbehoefte, kom nou zeg. Al snap ik wel dat een pc erg belangrijk te zijn omdat internet bijna de status van nutsvoorziening heeft (net als gas en electra).

Maar... vraagsteller: heb je niet meer creativiteit in je? Er zijn legio mogelijkheden te bedenken zonder dat je de hand hoeft op te houden! Er is vast wel een (kennis van een) kennis die iets heeft staan dat de moeite waard is. Kun je geen vriendendienst aanbieden zodat iemand anders iets voor je kan regelen?
1a2b3c
Ondanks het dat je een baan hebt kan het zo zijn dat je vaste lasten zoveel hoger zijn dan die van iemand met een bijstanduitkering, dat je minder of net zo veel/weinig over houdt om van te leven.
En dan komt degene met baan niet in aanmerking voor de pc regeling en degene met uitkering wel.
Dus betaalt degene met de baan uiteindelijk mee aan de pc van degene die een uitkering ontvangt, terwijl hij zichzelf geen pc kan veroorloven.
Ik vind het krom!! Je gaat echt niet dood als je geen pc hebt.
Hanna
@1a2b3c: *Je gaat echt niet dood als je geen pc hebt*
Vind ik niet echt netjes voor een christen!

Maar misschien heeft de vraagsteller kinderen, vooral op het voortgezet onderwijs en erboven hebben ze de comp. vaak nodig voor opdrachten,
om dan altijd alles maar bij vrienden/bieb/school te doen, is niet altijd fijn,
daarom kan ik de vraagsteller wel begrijpen met deze vraag.

Misschien heeft hij door de verschillende optie's die hier neergezet worden zijn antwoord gekregen, en kan er een goedkope oplossing gevonden worden voor zijn probleem.

Sommige mensen vinden een probleem soms geen probleem, maar dat kan ook een probleem zijn!
1a2b3c
En sommige mensen die zien maar één probleem als er twee zijn.
Maar om vervolgens toch aan twee problemen te komen maken ze er zelf één bij.
1a2b3c
Maar, voel je vrij om het voor jezelf te hervertalen hoor, ik zie het 'probleem' niet. Het is iig helemaal niet bot bedoelt.
Gewoon, de bijstand is bedoelt om in leven te blijven en als je niet in leven blijft ga je dood, daar is nu eenmaal een woord voor.
Pompelmoen
@1a2b3c
Het doel en de strekking van jouw laatste reactie is mij onduidelijk, dus daar ga ik verder niet op in.
Verder wil ik je er graag op wijzen dat anno 2010 voor informatie en voorzieningen van allerlei aard - gemeentelijke informatie, reisplanner openbaar vervoer, contacten met helpdesks, etc. etc. etc. - beschikbaarheid van internet verondersteld wordt.
Voor de papieren toezending van giro-afschriften e.d. worden tegenwoordig zelfs extra kosten in rekening gebracht. Géén onbelangrijk detail voor een bijstandsgerechtigde. Maar dát soort weetjes ontgaat digibeten wellicht.

Zelf ben ik zo'n zes jaar geleden afgestudeerd (tot die tijd gebruikte ik pc idd alleen op de universiteit). En ik kan je vertellen dat er zich sindsdien een digitale revolutie heeft voltrokken. Toevallig is die misschien nét aan jou voorbij gegaan. Maar daarmee ben jij eerder de uitzondering dan de vragensteller.
naam
Ik ben het eens met 1a2b3c.
Een PC is geen noodzakelijke levensbehoefte.
Zelfs met opgroeiende jeugd kun je zonder PC, ook al is het misschien lastig. In de bieb, op school kun je voor noodzakelijke dingen terecht. Of bij familie. Mijn zwager komt bijv. 1keer per jaar hier zijn belastingaangifte doen. Ik vind dat prima hoor...
refoweb
Reactie van vraagsteller:

Het valt mij zo ontzettend tegen dat mensen, die me eerder wel aardig leken op Refoweb, nu zo tegenvallen door hun harde woorden. Misschien kennen ze mijn situatie niet goed, maar kunnen ze dan niet voorzichtiger, milder zijn met hun antwoorden dan altijd maar met hun eigen meningen zo duidelijk naar voren te komen en mij meerdere keren te kwetsen? Dit had ik echt niet verwacht van medechristenen op Refoweb die als het goed is, broeders en zusters in Christus zijn. Ik merk dat ik minder vertrouwen krijg in medechristenen. Als ik later mogelijk heel moeilijk rond kan komen (moge God dat verhoeden) dan ben ik bang dat ik zulke harde reacties krijg als deze mensen en ik me helemaal alleen voel staan...

Reactie van Refoweb:

Beste vraagsteller,
We delen voor een belangrijk deel je zorg en je mening. Het blijkt in de praktijk niet eenvoudig om je in te leven in de problemen en de situatie van een ander. Zeker niet, als je de vraagsteller en zijn haar situatie niet kent. Vandaar dat we de vragen ook altijd voorleggen aan deskundige panelleden en we reacties in principe toestaan als er sprake is van een zinvolle aanvulling. Discussies kunnen op het forum gevoerd worden.

Dank voor deze opscherping in het algemeen en richting ons om de reacties nog beter te reguleren. Reacties in de Vragenrubriek die volgens jou niet door de beugel kunnen of anderszins wellicht kwetsend zijn, kun je melden via info@refoweb.nl

Redactie Vragenrubriek
1a2b3c
Vraagsteller, ik heb je niet willen kwetsen, excuus daarvoor.
Mijn mening over de bijstand is absoluut niet persoonlijk bedoeld en houd zeker niet in dat ik je geen pc gun.