2 dagen Wegwijsbeurs

Ds. C.J. Droger / 3 reacties

Vraag

Ik vraag mij af als ex-verslaafde waarom ik zo weinig hoor over mijn Hemelse Vader. Ik vraag mij af waarom ik zo weinig ervaar van de genade van God bij mensen die ik spreek. En ik vraag mij af waar nu de doop van kinderen vandaan komt, omdat ik het nergens terug vind in het Woord. Waarom hoofdbedekking, waarom rokken? Waar is de genade die wij hebben ontvangen in Jezus? Hij die stierf voor onze zonden, ons vrij heeft gekocht. Wij zijn niet onder de wet, maar in genade aangenomen als kinderen. Ik ben een zondaar in alles wat er mis is gegaan in mijn leven, maar heb de levende God en Vader zodanig ontmoet dat ik mag zeggen: ik ben gered, ik ben geen zondaar meer, ik ben geheiligd in het bloed van Jezus die stierf als een geheiligd en volmaakt Lam voor al mijn zonden. Ik ben volmaakt in Hem omdat de Heilige Geest in mij is en Die is heilig en volmaakt. Zo ben ik in Christus een nieuwe schepping en het oude is voorbij, mijn oude mens is dood en begraven. Christus strijdt -en heeft gestreden- voor mij opdat ik uit genade mag leven. Mijn vraag komt voort omdat ik de afgelopen twee dagen op de Wegwijsbeurs rond heb gelopen en mij verbaasd heb. Met een bewogen hart heb ik daar rondgelopen. Met tranen in mijn ogen en een diep verlangen om te vertellen wie nu Jezus voor mij is. Ik ben geïnteresseerd in wat nu de beleving is bij jullie. Ik weet, ik ben gered en een kind van God mijn Vader. Ik weet dat ik met Hem eeuwig mag leven straks en mijn verlangen is dat iedereen dat weet. Ik ben mezelf, hoef geen masker meer te dragen en net te doen alsof. Ik mag zijn wie ik ben en vrijgemaakt van de wet en regels van kerk en instituut. Ik leef omdat Hij die in mij is waarlijk leeft en zijn Geest is in mij die alle dingen van God kent en diens hart onderzoekt, mij helpt bij het lezen van het Woord en het volgen van Jezus. Ik ben geraakt door de nood die ik heb gezien en heb gehoord in de gesprekken van bezoekers. Ik hoorde bij hen allemaal een diepe nood, verdriet en proefde ook eenzaamheid en heel veel vragen omtrent het volgen en leven met Jezus. Dingen die zij over het algemeen niet vonden in hun eigen kerk. Ik hoop dat u mij wat meer kunt vertellen van die belevingswereld in de kerken van uw stroming. Ik ben oprecht en met respect en bewogenheid geïnteresseerd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je e-mail. Ze bevat een hartenkreet en veel vragen.

Laat ik eerst mogen zeggen dat ik dankbaar ben om te lezen dat je een ex-verslaafde bent. Ik neem aan dat er een moeilijke tijd achter je ligt. En dat je nu zegt: “God heeft mij van mijn verslaving verlost.” En meer dan dat. Hij heeft Zijn genade aan jou bewezen en daarvan getuig recht uit je hart in je e-mail. Heel mooi!

En dan loop je nu tegen andere dingen aan die moeilijk zijn. Je somt een heel rijtje op. Het voert te ver om hier allemaal op in te gaan. Dan zou mijn reactie veel te lang worden. De antwoorden op een aantal van jouw vragen (zoals waarom kinderdoop, hoofdbedekking voor vrouwen in de kerkdiensten, rokken voor vrouwen) kun je makkelijk terugvinden op de site van Refoweb via het zoekprogramma in de vragenrubriek. Die zijn ooit al (meerdere keren) gegeven.

Mooi dat je op de Wegwijsbeurs contact met mensen hebt gezocht om over wezenlijke dingen met hen te praten. Tegelijk is dat een schokkende ervaring voor je geworden, begrijp ik. Iets schrijven over de belevingswereld in de reformatorische kerken zou ook een heel verhaal worden. Ik denk dat je het beste eens een poosje het Reformatorisch Dagblad kunt lezen. Dat kan online: www.refdag.nl Daar kom je veel tegen van de belevingswereld van de reformatorische kerken. En krijg je wellicht handvatten om op een goede manier met mensen uit deze stroming te communiceren.

Een hartelijke groet en Gods zegen in je leven toegewenst!

Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

christenencultuurreformatorisch
3 reacties
Samanthi
Heb je dit allemaal besproken in 2 dagen wegwijsbeurs?
rups89
He beste vraagsteller!

Ik herken je helemaal in je verhaal. Bedankt dat je deze vraag heb gesteld hier op refoweb, dan denk ik: ik ben niet de enige die ook zo denkt :-)
Ik word soms ook niet goed van al die regeltjes en al die twijfel of Jezus nou wel van je houdt of niet.
Ik ben nu zover dat ik mijn eigen weg ga en gewoon probeer te geloven dat Jezus ontzettend veel van mij houdt. En dat het niet draait om regeltjes en tradities, maar om een levende relatie met Hem. En vanuit die relatie met Hem wil je niet meer de dingen doen die Hij niet goed vind, gewoon omdat je van Hem houdt en niet omdat het niet mag van de kerk ofzo...
Maar bij mij steekt af en toe toch ook wel weer de twijfel op. Als ik muziek luister (die op zich heel mooi is) maar niet echt refo, dan komt er weer de angst in mij op: help, je bent op de verkeerde weg. Of als ik naar een andere kerk (meer evangelische kerk) ga dan naar de Ger Gem, steekt soms ook weer die angst bij mij op... Zo van: dit wil God niet, je bent op de verkeerde weg...

Maar, zoals jij ook zegt, als je in Christus bent ben je vrij van de wet en ben je een nieuwe schepping, Het oude is voorbij gegaan!

Aan de andere kant zie ik ook heel erg veel positieve dingen in de reformatorische wereld...
Alleen af en toe wordt er te weinig nadruk gelegd op het feit dat Jezus ontzettend veel van ons houdt.
Ik denk dat er een goede balans moet komen. Ik denk dat we als kerk misschien een beetje doorgeschoten zijn naar de kant van het wetticisme. En wij zijn bang om zomaar tegen mensen te zeggen in de kerk: Jezus houdt van je, onvoorwaardelijk.
Ik snap die angst wel die er onderligt.
Mensen in de refo wereld zijn vaak bang dat de preken te oppervlakkig worden en dat het een soort automatisme wordt dat je een kind van God bent, als je heel erg de nadruk legt op Jezus's liefde.

Maar goed, ik wens je heel veel sterkte en echt goed van je dat je van je verslaving af bent!
Blijf je gewoon vashouden aan het feit dat Jezus heel veel van je houdt en bouw meer en meer aan een persoonlijke relatie met Hem. Dan komt de rest vanzelf ;-)
rups89
Ik heb misschien nog een goede tip voor je: www.epafras.net. Het is een site waar heel erg wordt ingegaan op Gods Vaderliefde en hoe ontzettend veel Hij van je houdt, maar aan de andere kant wordt de slechtheid van de mens ook niet ontkend en wordt er heel veel aandacht besteed aan Gods genade.
In Zijn genade zijn wij vrij!
Succes met alles!!