EMDR

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Veldhuizen, hartelijk bedankt voor het beantwoorden over mijn vraag over EMDR. U schrijft hierin dat u niets heeft kunnen vinden op internet. Waar ik mee zit is dat EMDR wordt afgewezen op de website stichting-promise.nl. Als u op deze site zoekt op het woord EMDR vind u twee zoekresultaten. In het tweede gevonden document wordt EMDR afgewezen door de christelijke fysiotherapeut de heer Feller. Terwijl Eleos deze methode wel toepast in haar behandelingsaanbod. Ik moet over ca. twee weken EMDR ondergaan i.v.m. nare gebeurtenissen in mijn jeugd. Het lijkt me wel een goed idee. De psychotherapeut is echter geen christen. Mag ik deze behandeling nu wel of niet ondergaan? Ik zit hier echt mee.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Bedankt voor je reactie op mijn antwoord en voor de vraag die je nu stelt. Je zit een klein beetje in dubio: Stichting Promise wijst EMDR af, terwijl Eleos dat niet doet maar EMDR zelfs toepast en het in haar behandelingsaanbod heeft opgenomen.

Laat ik eerst zeggen: Ik denk dat je mijn antwoord een klein beetje verkeerd hebt gelezen. Ik schreef namelijk niet dat ik op internet niets over EMDR had kunnen vinden, maar alleen dat ik er in mijn literatuur niets over had kunnen vinden en dat dat ook begrijpelijk is omdat EMDR een betrekkelijk nieuwe therapie is waarover pas in 1989 voor het eerst werd geschreven. Ik schreef dat ik juist wel op internet had gekeken en dat je daar heel wat over EMDR kunt lezen (zoekwoord EMDR). Ik schreef ook dat ik de medische waarde ervan niet kan beoordelen, maar dat, wat ik erover las, mij er niet negatief tegenover doet staan. Nu blijkt stichting Promise het af te wijzen en Eleos er mee te werken. Wie heeft er gelijk?

Ik moet je zeggen dat wat op de site van stichting Promise staat mij niet heeft overtuigd. EMDR wordt daarin wel heel gauw en kort door de bocht manipulatie van het bewustzijn genoemd. Is alles wat de geest van de mens beïnvloedt manipulatie van het bewustzijn? Dan ben je wel heel gauw met veel behandelingen van personen met traumatische gebeurtenissen uitgepraat. Ik denk aan medicijnen die “de geest beïnvloeden”. Zijn die allemaal verwerpelijk? Dan blijft er wel heel weinig over. Bijvoorbeeld morfine, die ernstig zieke mensen toegediend kunnen krijgen. Als predikant heb ik dikwijls meegemaakt dat ze daardoor in de war konden raken en soms een ‘normaal’ gesprek met hen niet meer mogelijk was. Ik vond dat altijd erg verdrietig en zeg daarom altijd: zorg dat je de Heere dient in je goede jaren, want er kan een tijd komen (ernstige ziekte bijv., of bij bepaalde medicijnen, morfine) dat je dat niet meer kunt. Moet je om die reden die medicijnen of morfine, als dat echt nodig is, verwerpen? Een ander voorbeeld. Muziek kan ook onze geest beïnvloeden. Zowel in positieve als negatieve zin. Denk aan het harp- of citerspel van David bij koning Saul, of aan rustgevende muziek die iemand als weldadig kan ervaren. Is dat “manipulatie van het bewustzijn” of iets wat de Heere in de schepping heeft gelegd en waar we gebruik van mogen maken? In negatieve zin is het er ook en dan denk ik bijvoorbeeld aan harde beat e.d., die allerminst rustgevend is en m.i. eerder van de boze is dan van de Heere.

Ook dat stichting Promise een verbinding legt met hypnose, wat ik op de EMDR-sites niet ben tegengekomen, of dat (ik citeer) “EMDR woorden bezigt die aloude affirmaties zijn die door de moderne sjamanisten en alchemisten van de geest weer van stal gehaald worden” ben ik niet bij EMDR tegengekomen. De site zegt ook niet waar men dat vandaan haalt. Dat integendeel de christelijke stichting Eleos, waaraan deskundige psychologen, psychiaters en therapeuten zijn verbonden die heel beslist op bijbelse grondslag willen staan, versterkt me in het feit dat er tegen EMDR geen christelijke of bijbelse bezwaren is in te brengen.

Stichting Promise verwijst op de site die ik raadpleegde naar drie bijbelteksten. In de eerste plaats naar Kolossenzen 3:1-4. Paulus heeft heel wat “traumatische ervaringen” opgedaan, zegt de site (o.a. 2 Korinthe 11:23-28), maar hij zegt in Kol. 3:1-4 dat we de dingen van boven moeten bedenken. Daar maakt men een geweldige sprong van de Korinthebrief naar de Kolossenzenbrief, die n.b. een flink aantal jaren werd geschreven. In Kol. 3 gaat het helemaal niet om traumatische ervaringen e.d., maar om eens stuk levensheiliging: Als je de Heere Jezus kent (met Hem opgewekt bent), dan bedenk je de dingen die boven zijn: geen hoererij, onreinheid, toorn, liegen, vuil spreken enz. Als stichting Promise hier een verbinding legt met EMDR vind ik dat oneigenlijk en verwerpelijk Bijbelgebruik. Zo kun je alles waar je het niet mee eens bent met zo’n tekst uit Kol. 3 afwijzen, terwijl Paulus dat helemaal niet bedoelt. Met de tweede tekst, Filippensen 4:4-9, is precies hetzelfde het geval. Ook daar gaat het niet om “traumatische ervaringen”, maar om de heiliging van ons leven. De derde tekst is Mattheüs 11:28-30, Jezus’ woorden: “Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt”, enz. De site van stichting Promise zegt dan: “De werkelijkheid, genezing en rust kunnen we alleen vinden door Jezus Christus, die dit nog steeds roept tot iedereen”, enz. Dat is op zichzelf natuurlijk heel erg waar, ik zeg het tegen jou ook. Maar betekent dat, dat je helemaal geen gebruik mag maken van een psychiater, psycholoog of therapeut? Zijn medicijnen dan overbodig? Dat kan stichting Promise toch niet bedoelen? Toch suggereren die woorden dat wel. Natuurlijk vinden we in wezen rust alleen bij de Heere Jezus, maar dat sluit een dokter of psychiatrische hulp of behandeling niet uit maar in.

Je zult begrepen hebben dat ik de lijn van Eleos voorsta. Waarbij ik geen medisch oordeel uitspreek, want dat is mijn competentie niet. En waarbij ik ook zeg: je moet zelf, in afhankelijkheid van de Heere, je beslissing nemen. Het gaat er natuurlijk niet om dat je denkt: ik kan het wel doen, want ds. Veldhuizen zegt dat er geen bezwaar tegen is. Ik wil alleen wat bijdragen aan je meningsvorming over EMDR.

Drie dingen zeg ik tot slot:

1. Waarom zou je, als je nog aarzelt, Eleos niet bellen om advies? Ik denk dat ze dat best willen geven.

2. Ik denk dat het best belangrijk voor je is om ook regelmatig een gesprek te hebben met je dominee of, als dat niet kan, met een vertrouwenspersoon uit je gemeente. Zelf heb ik, als ik wist dat iemand uit mijn gemeente psychische behandeling kreeg, regelmatig met zo iemand, als een extra pastorale begeleiding, een of meer persoonlijke gesprekken gehouden. Niet om de psychiater of therapeut te verbeteren of aan te vullen, maar als pastor, waarbij we de Bijbel openden en baden.

3. Denk aan wat ik in het eerste antwoord schreef: als een behandeling samen gaat met contact met de geestenwereld of iets dergelijks of met bepaalde rituelen, blijf er dan vanaf, want ik denk dat het dan dicht in de buurt zit van het occulte.

En: de woorden van Jezus: “Komt allen tot Mij... en Ik zal u rust geven”, zijn natuurlijk het allerbelangrijkste. Let erop dat er in de Statenvertaling (terecht) staat: Komt HERWAARTS tot Mij. Dat is een extra onderstreping. Het mag en het kan!  Ik hoop dat, welke behandeling je ook kiest, je vooral rust bij Hem zult vinden. Hij heelt gebrokenen van harte (Psalm 147:2).

God zegene je.
Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

EMDRtrauma