Eye Movement Desensitization and Reprocessing

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort EMDR is een methode toegepast andere ander ten behoeve van de verwerking van traumatische gebeurtenissen. Is deze methode bijbels verantwoord? Het lijkt me verwant aan hypnose.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Bedankt voor je vraag. Ik moet je echter zeggen dat ik van EMDR weinig weet. In mijn literatuur heb ik er niets over kunnen vinden. Dat is begrijpelijk omdat EMDR een betrekkelijk nieuwe therapie is, afkomstig uit Amerika en pas in 1989 voor het eerst beschreven. Ik heb daarom op internet gekeken en daar is er heel wat over te lezen. Nu zul je zelf ook wel weten dat het is, want je vraag is niet wat EMDR is, maar of het bijbels verantwoord is. Het lijkt je verwant aan hypnose.

Laat ik meteen maar zeggen: naar wat ik ervan las denk ik, dat ik er bijbels gezien geen bezwaar tegen zou hebben. Op het gebied van de psychotherapie zijn er veel nieuwe ontwikkelingen, waarvan EMDR er een is. EMDR wil mensen helpen traumatische gebeurtenissen (een verkeersongeluk, geweld, emotionele verwaarlozing, incest enz.) te verwerken. De therapeut vraagt om aan de gebeurtenissen terug te denken en maakt dan, meestal met de hand, op ongeveer 30 cm van het gezicht, heen-en-weer-gaande bewegingen, waardoor de hulpvrager als het ware ‘afgeleid’ wordt en de gebeurtenissen, na een aantal behandelingen, hun emotionele lading verliezen of een plekje krijgen in zijn levensgeschiedenis. Het kan ook gedaan worden door bijvoorbeeld klikgeluiden die door een koptelefoon afwisselend links en rechts gehoord worden. Tussen de handbewegingen of klikgeluiden zijn er steeds momenten van rust, waarna de therapeut, na een paar vragen die gericht zijn op een bepaald onderdeel van de gebeurtenissen, opnieuw handbewegingen maakt of klikgeluiden laat horen.

Ik kan de medische waarde ervan niet beoordelen, maar gezien het feit dat EMDR verscheidene keren in het Tijdschrift voor Psychotherapie positief besproken is, doet het mij er niet negatief tegenover staan. Van hypnose e.d. heb ik niet gelezen, ook niet dat er vergelijkingen naar gemaakt worden of naar gewezen wordt.

Nu weet ik niet waarom je je vraag hebt gesteld. Was dat alleen uit belangstelling of omdat je zelf, of een ander voor wie je het vraagt, een traumatische ervaring hebt (heeft) opgedaan die jij of die ander maar moeilijk een plek kunt geven en daarom EMDR-therapie overweegt?

In dat laatste geval geef ik vrijwel altijd het advies om niets te doen buiten de eigen huisarts om. Dit omdat er ook alternatieve therapie?n of geneeswijzen zijn die medisch gezien weinig of niet verantwoord zijn. Belangrijk is altijd of de eigen arts ervan weet en de behandelaar werkelijk therapeut, psycholoog of psychiater is en, gezien het vele dat zich in onze tijd aandient, bij voorkeur christen is. Als alternatieve behandelingen samen gaan met bijvoorbeeld contact met de geestenwereld of vergezeld gaan van rituele handelingen, dan zeg ik: blijf er vanaf. Dat zul je, gezien je vraag aan Refoweb, zelf ook wel overwogen hebben.

Als de vraag voor jezelf bedoeld is, omdat je zelf te maken had met (een) traumatische ervaring(en), dan hoef ik je, denk ik, ook te zeggen: doe wat er gebeurt of gebeuren moet biddend en in afhankelijkheid van de Heere. Vooral met de geloofshouding, die Petrus ons voorhoudt: Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u (1Petrus 5:7).

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

EMDRtrauma